JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by jatt on 30th September 2015, 11:34 pm

Aamiin Ya Robala'lamiin

jatt
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 72
Join date : 18/11/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by ARIQ HAZIQ on 30th September 2015, 6:08 pm

Aamiin

ARIQ HAZIQ
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 61
Join date : 20/01/2015

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by mokcik on 30th September 2015, 4:50 pm

manusia yg terpilih utk menghadapi dugaan ... dugaan kesabaran... setinggi mana kesabaran yg ada dlm diri seseorg..

mokcik
Warga Baru

Posts : 14
Join date : 27/06/2015

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by zimmawe on 30th September 2015, 4:49 pm

aamin...

zimmawe
Warga Baru

Posts : 8
Join date : 20/05/2015
Location : zimbawe

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by betaraguru on 30th September 2015, 10:31 am

Aamiin Ya Rabbal 'Aalamiin

betaraguru
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 72
Join date : 16/11/2014
Age : 53
Location : Arah kiblat

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by Daiichi on 30th September 2015, 8:55 am

Aminnn

Daiichi
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 134
Join date : 26/01/2015

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by abang on 30th September 2015, 8:51 am

Aamiin ya rabbal alaamiin....

abang
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 142
Join date : 04/12/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by roey on 30th September 2015, 7:50 am

amin...

roey
Warga Baru

Posts : 6
Join date : 14/12/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by *ziemahzaini on 30th September 2015, 1:09 am

Aamiin ya rabbal alaamiin

*ziemahzaini
Warga Baru

Posts : 6
Join date : 30/11/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by lembing on 29th September 2015, 11:34 pm

Bismillahirrahmaanirrahiim..

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad saw, kepada ahli keluarga dan para sahabat baginda..Ya Allah limpahilah RahmatMu ke atas sekalian hamba2Mu dari timur ke barat samada yg tua mahupun yg muda, yg msh hidup mahupun telah meninggal dunia...

Ya Allah Ya Tuhanku Yang Khaliq, Engkau Tuhan Yang Maha Pengasih, Yang Maha Penyayang, Yang Maha Pengampun, Yang Maha Penerima Taubat, Yang Maha Adil, Yang Maha Bijaksana, Yang Maha Pemberi Rezeki...aku adalah hambaMU yang lemah tidak berdaya upaya, yang bodoh lg jahil, yang miskin hina, yang tak apa2 dan tak punya apa2...

aku bermohon kepadaMU Ya Allah, ampunilah dosa2 kedua ibu bapaku dan ahli2 keluargaku serta sekalian muslimin muslimat, mukminin mukminat samada yg terdahulu, sekarang dan akan datang samada yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia, dan dosa2ku, dosa2 syirik ku, dosa2 munafik ku, dosa2 kufur ku dengan limpahan rahmatMu KurniaMu dan EhsanMu jua...sesungguhnya hanya Engkau Yang Maha Pengampun dan Pemberi Keampunan...

Ya Allah Ya Tuhanku, seluruh urusanku berada d dlm pentadbiranMu Yang Maha Berkuasa...bimbinglah aku dengan kudrat dan iradat yg telah Engkau berikan kepada ku untuk aku berusaha dan berikhtiar sedaya dan semampuku utk kebahagian dan kejayaan hatiku, zahir dan batinku, segala urusan kehidupanku  d dunia dan akhirat...dan bimbinglah aku agar aku sentiasa bertawakal dan bersabar d atas segala usaha untuk memperoleh hasil yang berjaya dan d berkati olehMu..Ya Allah masukkan lah aku ke dalam golongan org2 yang sabar dan mengerjakan solat kerana sesungguhnya aku akui solat itu amatlah berat kecuali bagi hamba2Mu yang bertakwa..

Ya Allah Ya Tuhan kami, sebagaimana yang kami ketahui dan fahami, sesungguhnya segala urusan Dana Khazanah Kerajaan dan Raja2 Melayu ini atau d kenali wang amanah warisan adalah berada dlm pengetahuan dan ketentuanMu...Bahkan Engkau Maha Mengetahui akan perjalanan dan segala urusan dana ini zahir dan batin...Ya Allah telah ramai ahli2 yg berkorban zahir dan batin sebagaimana yg Engkau Maha Mengetahui samada yg terdahulu mahupun yg sekarang...yg masih hidup mahupun yg telah meninggal dunia...begitu juga dengan diriku...ampunilah salah silap kami Ya Allah...apa yg kami sedar atau tdk sedar selama kami membantu pihak pengurusan seizinMu..ampunilah kami d atas keterlanjuran kami sehari hari dalam segala terpengaruh dengan sifat mazmumah dan nafsu amarah kami...kami mohon berlindung denganMu dari hilangnya pertimbangan kami dalam melalui kehidupan yg penuh dengan cabaran zahir dan batin serta kami mohon berlindung denganMu dari dasyatnya fitnah akhir zaman yg tdk kami ketahui dan sedari...

Ya Allah Ya Tuhan kami, telah Engkau tetapkan rezeki kami sewaktu kami d dlm alam rahim lagi...dan dengan EhsanMu, kami terpilih menyertai wang amanah warisan ini...sesungguhnya kesempurnaan zahir kami dengan tulang empat kerat dan akal yg d beri utk berfikir dlm sgla usaha yg telah kami lakukan utk melihat kejayaan urusan wang amanah warisan dari dahulu hingga kini tidak sedikit pn memberi kesan kejayaan...

dengan yang demikian Ya Allah, kami akui bahawa sesungguhnya Engkaulah yang memberi kesan menurut kehendak dan ketentuanMu agar segalanya menjadi kenyataan berdasarkan waktu yg terbaik yg hanya Engkau Maha Mengetahui...

Ya Allah, kami akui kami amat memerlukan Belas EhsanMu utk semua urusan ini menjadi kenyataan...kami akui kami amat memerlukan rezeki dariMu samada dari wang amanah warisan mahupun dari yang lainnya utk kami membayar segala perbelanjaan dan keperluan kami sehari2...kami akui betapa kami tdk mensyukuri atas nikmat rezeki dariMu, membazir, apatah lg bersifat keakuan pd diri sendiri...ampunilah kami...kami akui bahawa Engkau tidak menguji hambaMu melebihi kemampuan kami, tapi bagaimana kami mampu hadapinya apabila kami jauh dariMu...kami akui kami yg menjauhkan diri kami dari Engkau kerana tipudaya dunia yg kami leka dan lalai...ampunilah kami Ya Allah...bagaimana mungkin Engkau yg Maha Pengasih lg Maha Penyayang membiarkan kami berkeadaan begini sedangkan kamilah yang setiap masa menzalimi diri kami sendiri...telah bermacam peringatan Engkau berikan dlm pelbagai bentuk namun dek kerana butanya hati kami dengan hijab2 yg mengotori dan kegelapan, kami akui kami masih tetap jauh dariMu..sungguh kami akui Ya Allah, sungguh kami kadang kala terasa kami sudah tidak sanggup lagi untuk menunggu...ampunilah kami Ya Allah apabila kami terasa amatlah lemah dan adakalanya hilang pertimbangan...sedangkan Engkau kasih kepada hamba2Mu yg tabah dan bijaksana...

Ya Allah Ya Tuhan kami, kami merayu kepadaMu dengan Belas EhsanMu kepada kami hamba2Mu yg teramat mengharapkanMu, pertolonganMu, bantulah kami dalam segala kesulitan zahir dan batin apatah lagi dlm kelemahan kami utk berhadapan dengan kebatilan...tolonglah kami Ya Allah...kami sudah tidak mampu...tolonglah kami Ya Allah...kami sudah buntu...tolonglah kami Ya Allah...kami sudah tidak boleh berbuat apa2...kami hanya mampu lakukan sedaya dan semampu kami yg berbekalkan EhsanMu jua semata2...

Ya Allah Ya Tuhan kami, dengan EhsanMu semata2...dengan EhsanMu semata2..dengan EhsanMu semata Ya Allah, izinkanlah segala yg menjadi hijab samada pd hati kami mahupun dalam kejayaan urusan wang amanah warisan ini, d angkat dan d kembalikan ke tempat asalnya dengan kekuasaanMu Tuhan Yang Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu...bantulah kami Ya Allah...bantulah kami Ya Allah...bantulah kami Ya Allah...

Ya Allah Ya Tuhan kami, limpahkanlah kebahagiaan dan ketenangan pd hati2 kami...limpahkanlah kebahagiaan dan ketenangan pada hati2 kami...limpahkanlah kebahagiaan dan ketenangan pd hati2 kami...Ya Allah, kami mohon berlindung dwnganMu dari sesiapa sahaja d dlm forum ini dr kemurkaanMu...jadikanlah forum ini satu platform utk kami berbincang dengan sebaik2nya...Dengan RahmatMu yg memberi ilham kepada tuan yg empunya forum ini maka dapatlah kami memperoleh segala sesuatu yg positif mahupun negatif...sesungguhnya sekalipun yg negatif itu nampak tidak baik, nmn pasti ada baiknya..kami berlindung denganMu dari berlebih2an samaada positif mahupun negatif dlm tutur kata kami dan setiap penulisan kami...

Ya Allah Ya Tuhan kami, izinkanlah dengan limpahan RahmatMu KurniaMu dan EhsanMu, segala urusan pengagihan dan penerimaan wang amanah warisan menjadi kenyataan bagi kami...dan limpahkanlah kebaikan dan kebajikan kepada kami sebelum dan sesudah kami menerima wang amanah warisan ini...sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...Kasihanilah kami...kasihanilah kami..kasihanilah kami...

Wahai Dzat yg Mengabulkan kepada yg meminta, kabulkanlah doa2 kami yang baik2...kabulkanlah doa kami yg baik2..kabulkanlah doa2 kami yg baik2 dan sempurnakanlah segala kekurangan kami dlm sgla usaha ikhtiar kami dlm menjayakan urusan wang amanah warisan ini dengan limpahan RahmatMu KurniaMu dan EhsanMu jua...kepadaMu jua kami kembalikan segala sesuatu yg Engkau izinkan ke atas kami dlm seluruh usaha dan ikhtiar dengan kudrat dan iradat yg Engkau berikan...bimbinglah kami utk terus berserah dan bersabar...

selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta ke atas ahli keluarga baginda dan para sahabat baginda..aamiin Allahumma aamiin..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by kuciwagila on 17th June 2015, 6:34 pm

Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata.

kuciwagila
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 141
Join date : 24/03/2015
Location : Google Earth

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by jatt on 12th March 2015, 8:21 am

Alhamdulillah , Aamiin. Insaf baca doa dr Tuan Lembing. Ya Allah perkenankan doa kami dan hamba2Mu yg ikhlas.

jatt
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 72
Join date : 18/11/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by pemositif on 11th March 2015, 7:52 pm

Aamiin ya Allah, aamiin ya rabbal alaamiin...

pemositif
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 92
Join date : 10/12/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by lembing on 11th March 2015, 3:41 pm

...Ya Allah, kami berlindung dengan-Mu dari setitis rasa putus asa dalam hati2 kami..tetapkanlah pengharapan kami hanya kepada-Mu dan terus berdoa tiap waktu agar urusan dana ini berjaya..satukanlah hati2 kami agar terus bersatu untuk sama2 berdoa, usaha, tawakal dan berserah pada-Mu..Engkau Maha Mengetahui ramai di kalangan kami yang amat memerlukan rezeki untuk langsaikan hutang khususnya..

Ya Allah jika tertangguhnya pengagihan dana ini kerana masanya belum tiba sebagaimana yang Engkau kehendaki, limpahkanlah segunung kesabaran dalam hati2 kami..sesungguhnya Ya Allah kami hamba-Mu yang lemah, yang tidak berdaya upaya..

Ya Allah, jika tertangguhnya pengagihan dana ini adalah kerana dosa2 kami, kekhilafan kami, kerana kami belum bersedia menurut pengetahuan-Mu ampunilah kami, kami akui kami hamba-Mu yang lemah yang sering MENANGGUH2 KAN kewajipan kami pada-Mu.. dan limpahkanlah petunjuk, taufik, hidayah, inayah dan bimbingan-Mu pada zahir dan batin kami untuk kembali kepada-Mu tetap di atas jalan yang lurus dan benar hingga akhir hayat kami..sesungghnya Ya Allah, kami akui terasa peritnya untuk menerima sebarang penangguhan ini..dan jadikanlah rasa perit itu yang tidak tertahan lagi sebagai kafarah dan penyucian di atas setiap penangguhan amal kewajipan kami..

Ya Allah, suci bersihkanlah hati2 kami, suci bersihkanlah hati2 kami, suci bersihkanlah hati2 kami, zahir batin kami, dari segala dosa2, sifat2 mazmumah, nafsu amarah, kesyirikan, kekufuran, kemunafikan, kegelapan..dan Engkau limpahkanlah cahaya yang cemerlang, sifat2 mahmudah dan akhlak2 terpuji pada hati2 kami dan zahir batin kami..

Ya Allah yang Maha Mendengar, Engkau mendengar setiap doa dari kami khususnya wali2-Mu, kasihanilah kami dengan Ehsan-Mu dan Asma'2-Mu yang indah..
Perkenankanlah doa2 kami..Perkenankanlah doa2 kami..Perkenankanlah doa2 kami..Aamiin..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by lembing on 11th February 2015, 1:27 pm

Allah dah nak bagi rezeki pada hamba2Nya..yang join ni sbb petunjuk dr Nya jua..Dia yg membukakan hati utk join..itu rezeki..

tapi bila dah join, tolonglah jangan merungut dan salahkan org lain buat kerja xbetul..

Igtlah, Allah yg memberi rezeki..jangan secara xlgsg merungut, merungut itu seolah kita salahkan Yang Maha Esa lambat memberi..

Urusan delay berlaku dengan izin Allah..kita salahkan org lain pun, scra xlgsg seolah kita salahkan Yang Maha Esa..

Allah kalau nk bagi, bila2 je boleh bagi..tp kenapa belum2 dapat?

sama2 lah kita perhatikan akidah, tauhid dan hati kita..kita di akhir zaman..akhir zaman, tauhid d tegakkan..

periksa diri sendiri sblm salahkan org lain..

Wallahu'alam
Wallahu'alam..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Berbaik-baiklah dengan Allah,maka Nikmat rezekinya limpah-limpah

Post by salamramadhan0 on 23rd January 2015, 8:42 pm

Selama ini, kita berusaha pernah tidak kita terfikir.. Kenapa rezeki kita hanya setakat itu? Atau pernah tidak terlintas macamana telah banyak berusaha tapi hasilnya tidak seberapa.. Pertama sekali kita kena belajar bersyukur dari setiap hasil yang kita dapat. Allah beri sedikit sebab dia hendak mengajar kita sikap bersyukur dalam diri kita. Bila ada timbul sikap bersyukur itu, maka Allah akan gandakan nikmat rezeki kita..

Selain itu sebagai hambanya, kita juga di suruh meminta-minta padanya. Rezeki yang hadir adalah dari Allah, dan dengan kehendak dan izin Allah, maka jika kita sebagai hambaNya tidak sombong malah selalu memuji-muji KebesaranNya malah menjalankan tanggunjawab kita sebagai hambaNya dengan cukup tawado' maka Allah tidak sekali-kali berkira untuk mencurahkan lebih rezeki dan membuka seluas2nya pintu rezeki kita.

Di bawah ini, kita kongsikan amalan penarik rezeki yang boleh kita amalkan. Semoga amalan kita memberi rahmat Allah dan membuka pintu rezeki kita seluas-luasnya. Namun disini, hendak tegaskan. Janganlah buat kerana ingin mendapat rezeki tetapi buatlah kerana keihklasan hati mencintai Illahi, insyaAllah.. bukan sahaja rezeki berupa harta kekayaan bertambah, malah rezeki panjang umur, rezeki kebahagiaan berpanjangan dan rezeki nikmat diatas segala-galanya Allah limparkan untuk kita.

7 BACAAN PEMBUKA PINTU REZEKI

Kita punya senjata sebagai seorang mukmin...kenapa kita tidak selalu menggunakannya..Allah menjanjikan kehidupan yang baik jika kita sentiasa bertaqwa kepadanya..

1. Memperbanyak Membaca "Lahawla Wala Quwwata Illa billah" Barang siapa yang lambat datang rezekinya hendaklah banyak mengucapkan "La hawla Wala Quwwata Illa Billah." (HR. At-Tabrani)

2. Membaca "La Ilaha Illallahul Malikul Haqqul Mubin" Barang siapa setiap hari membaca 'La ilaha illallahul malikul haqqul mubin' maka bacaan itu akan menjadi keamanan dari kefakiran dan menjadi penenteram dari rasa takut dalam kubur. (HR. Abu Nu’aim dan Ad-Dailami)

3. Melazimkan Beristighfar "Barang siapa melazimkan beristighfar nescaya ALLAH SWT akan mengeluarkan dia dari segala kesusahan dan memberikan rezeki dari arah yang tidak diduga." (HR. Ahmad, Abu Dawud dan Ibnu Majah)

4. Membaca Surat Al-Ikhlas "Barangsiapa membaca Surat Al-Ikhlas ketika masuk rumah maka berkah bacaan menghilangkan kefakiran dari penghuni rumah dan tetangganya." (HR. At-Tabrani)

5. Membaca Surat Al -Waqiah "Barangsiapa membaca surat Al-Waqiah setiap malam, maka tidak akan ditimpa kesempitan hidup."( HR. Al-Baihaqi dalam Syu’ab Al Iman)

6. Memperbanyak Selawat Atas Nabi "Ubay Bin Ka’ab meriwayatkan, bila telah berlalu sepertiga malam, Rasulullah Sallallahu ’alaihi wasallam berdiri seraya bersabda: "Wahai Manusia Berzikirlah Mengingat ALLAH, berzikirlah mengingat ALLAH. Akan datang tiupan (sangkakala kiamat) pertama, kemudian diiringi tiupan kedua. Akan datang kematian dan segala kesulitan di dalamnya."

7. "Membaca Subhanallah wa Bihamdihi Subhanallahil Adziim. Dari setiap kalimat itu seorang malaikat yang bertasbih kepada ALLAH Ta’ala sampai hari kiamat yang pahala tasbihnya itu diberikan untukmu." (HR. Al-Mustagfiri dalam Ad-Da’awat)


Salam ukhwah untuk semua.

salamramadhan0
Warga Baru

Posts : 8
Join date : 27/11/2014

Back to top Go down

KEMANAKAH HARTA PERLU DIBELANJAKAN

Post by salamramadhan0 on 12th January 2015, 12:10 am

Assalamualaikum wbt

Harta yang kita miliki adalah kurniaan, pinjaman dan juga ujian kepada kita. Kita dianjurkan untuk membelanjakan harta tersebut pada jalan kebaikan. Sungguh beruntung bagi kita selaku umat Nabi Muhammad saw yang beriman, seandainya kita membelanjakan harta tersebut untuk jalan Allah semasa berada di dunia ini, sebelum tibanya hari kiamat. Sebelum tibanya hari kiamat di sini juga dapat kita fahami sebagai sebelum nyawa kita diambil oleh malaikat Izrail.

Ada ayat al-Quran berkenaan perintah untuk membelanjakan harta semasa kita masih berada dalam kehidupan di dunia ini.

Firman Allah s.w.t. yang berbunyi, terjemahannya:

"Wahai orang-orang yang beriman! Infaqkanlah sebahagian rezeki yang telah Kami berikan kepada kamu sebelum datang hari ketika tidak ada lagi jual beli, tidak ada lagi persahabatan, dan tidak ada lagi syafaat. Orang-orang kafir itulah orang yang zalim". Surah Al-Baqarah ayat 254

Suruhan dan perintah ALLAH kepada kita dalam Al-Quran pasti mempunyai pelbagai kemuliaan dan ketinggian kedudukannya. Pelbagai Keistimewaan Dijanjikan kepada Orang Dermawan. Syurga ialah Tempat bagi Para Dermawan.

Daripada Anas bin Malik r.a. memberitakan Nabi s.a.w. bersabda, ertinya:
"Syurga itu ialah negeri bagi para dermawan."

Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, terjemahannya:
"Tiadalah akan berkurangan harta dengan sebab bersedeqah."

Hadits Riwayat Ahmad dan Muslim
Jika kita berfikir dengan akal pemikiran manusia yang cetek dan terbatas, mungkin janji Allah ini dilihat sebagai pencanggahan dengan norma kebiasaan alam ini.

Hukum manusia mungkin menyatakan sifir harta yang dibelanja dan diberikan kepada orang lain akan berkurangan.

Di sinilah datangnya peranan 'iman dan 'aqidah. Keyakinan yang utuh akan perkara yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar di dunia ini pastinya mengatasi kebiasaan akal manusia yang terhad kepada alam dunia.

'Ulama ada menyatakan juga bahawa harta yang dibelanjakan pada jalan ALLAH dan secara halal sebenarnya adalah harta milik kita. Harta yang belum dibelanjakan dengan cara mulia tersebut sebenarnya bukan milik kita, tetapi milik Allah. Harta tersebut menjadi ujian kepada kita.

Bagaimanakah dikatakan harta yang diinfaqkan dengan halal pada jalan ALLAH menjadi harta milik kita? 'Ulama menyebut, harta yang terguna dengan cara tersebut dikurniakan pahala. Pahala tersebut pula akan dibawa untuk pertemuan dengan ALLAH kelak nanti.

Dalam Al-Quran ditegaskan perkaitan antara iman dan 'amal dalam banyak ayat. Iman semata-mata masih belum cukup kepada kita jika tiada 'amal yang menjadi manifestasi, pembuktian iman seseorang itu.

Maka, kita cuba untuk mengamalkannya. Kita meyakini perkhabaran daripada Allah ini, disampaikan melalui lidah Rasul-Nya dengan keimanan yang sejati. Kita cuba buktikan dengan 'amal. Insya Allah, akan tiba satu peringkat terasa kemanisan iman, kepuasan perasaan ruhaniyah hasil daripada gandingan utuh antara iman dan amal.

Seorang murabbi dengan ikhlas dan sangat bermotivasi memberikan nasihat kepada anak muridnya untuk sentiasa mengamalkan sedeqah, walaupun jumlah sedeqah itu kecil. Sesuaikan jumlah sedeqah dengan kemampuan ekonomi kita. Munasabah bagi seorang yang miskin bersedeqah sebanyak 10 sen, sebagai contoh. Namun 10 sen ini tidak munasabah bagi orang yang kaya hartanya.

Lebih dekat lagi untuk konteks pelajar, cuba tanamkan kesungguhan untuk sentiasa beristiqamah dengan amalan bersedeqah. Andai ada sahaja peluang bersedeqah, cuba ambil tawaran istimewa tersebut. Jangan rasa kecil diri, walau sumbangan kita amat kecil jumlahnya, kerana penilaian itu sebenarnya dibuat oleh ALLAH swt yang Maha Adil.

Ada disebutkan: Sedeqah satu dirham boleh menyaingi sedeqah 1000 dirham, ya'ni sedeqah satu dirham itu dilakukan oleh orang yang miskin tetapi ikhlas, dia melakukan sedeqah itu dengan terbaik pada kemampuannya. Sedeqah 1000 dirham itu pula dilakukan oleh orang yang sememangnya mempunyai kelebihan dalam harta bendanya.

Insya Allah, semoga kita memahami ilmu ini dan mengamalkannya dengan ikhlas dan berterusan hingga akhir hayat.

Ada disebutkan: Belajar ilmu itu urusan kita, memberi faham itu urusan ALLAH.

Doa kita bersama: Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.
Ya Allah ajarkan kepada kami 'ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada 'ilmu yang Kau ajarkan.

Ya ALLAH, jadikanlah kami, ibu bapa dan keluarga kami serta umat Nabi Muhammad saw yang lain hamba-Mu yang istiqamah dan ikhlas mentaatiMu. Jadikanlah akhir hayat kami dalam husnul khotimah dan melafazkan kalimah tauhid. InsyaAllah.



Info: ikhwanzhaki.blogspot

salamramadhan0
Warga Baru

Posts : 8
Join date : 27/11/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by pemositif on 9th January 2015, 1:59 am

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ ِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.


Ya Allah, ya Tuhan kami,
Di hari Jumaat yang mulia ini , kami bermohon ke hadrat-Mu, berilah kekuatan, taufik dan hidayah kepada kami supaya kami dapat memperbaiki diri kami, tambahkanlah ya Allah kepada kami ilmu, iman dan amal.
يَا اَلله ُ يَا رَزَّاقُ

Kami memohon kepada-Mu ya Allah, berilah kami iman yang sempurna , ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang halal, anak yang soleh, rumahtangga yang bahagia, usia yang berkat, doa yang mustajab, hajat yang tertunai, kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar, keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat

pemositif
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 92
Join date : 10/12/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by danzig08 on 5th January 2015, 10:38 am

bagus infonya drp tuan salamramadhan0
semoga ilmu bermanfaat ini dijadikan panduan

danzig08
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 150
Join date : 11/07/2014

Back to top Go down

Sepuluh Kebaikan Menanti Orang Mukmin Yang Bersifat Sabar

Post by salamramadhan0 on 3rd January 2015, 10:51 pm

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sekiranya kita diuji dengan fitnah daripada orang yang iri hati diatas kejayaan kita , diuji dengan kemiskinan, diuji dengan keretakan rumah tangga hingga berlaku perceraian sebagai suami-isteri, diuji dengan penyakit dan mendapat kemalangan, diuji dengan kematian insan yang dikasihi atau diuji dengan kerugiaan dalam perniagaan maka bersabarlah ini semuanya ada hikmah yang baik untuk diri kita sendiri sedangkan kita tidak mengetahui hikmah Allah berikan ujian tersebut. Ianya mungkin kafarah atau penghapusan dosa-dosa kita yang pernah kita lakukan kepada Allah SWT atau ianya sebagai satu cara Allah SWT ingin meningkatkan iman dan takwa kita kepada-Nya dan Dia mengasihi kita supaya dapat memasuki syurga-Nya nanti kerana salah satu jalan seseorang dimasukkan kedalam syurga kerana adanya kerana sifat sabar semasa di dunia.

Terdapat sepuluh kebaikan-kebaikan yang akan Allah SWT kurniakan pada hamba-hamba-Nya yang sabar. Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :

Pertama : Di ampunkan dosa untuknya.

Dalam hadis qudsi berkata Syaddad bin Aus r.a. bahwasanya Nabi SAW. bersabda maksudnya: “Allah telah berfirman:  'Sekiranya Aku uji salah seorang hamba-Ku yang mukmin, lalu ia memuji-Ku seraya bersabar atas (penderitaan) apa yang Aku mengujinya. Maka ia akan bangun dari tempat pembaringannya, bagaikan anak yang baru dilahirkan oleh ibunya, bersih dari dosa. Lantas Tuhan akan memerintahkan malaikat Pencatat Amal: Sesungguhnya Aku telah menahan hamba-Ku ini dan Aku telah mengujinya, maka kini catatkanlah baginya apa yang kamu selalu catatkan sebelum itu dari pahala-pahala amalannya.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Sayyidatina Aishah ada berkata, bahawa baginda Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Tidak menimpa ke atas seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri,ataupun lebih daripada itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslirn)

Kedua : Allah SWT merasa malu kepadanya semasa di neraca timbangan dan membuka buku catatannya diakhirat.

Berkata Anas ra. bahawasanya Nabi SAW  bersabda maksudnya : ”Allah telah berfirman:
'Jika Aku menimpakan suatu mushibah ke atas salah seorang hamba-Ku pada badannya, atau hartanya, atau anaknya, lalu dia menerima mushibah itu dengan penuh kesabaran, nescaya di hari kiamat Aku malu akan menegakkan baginya neraca timbangan atau membuka buku catatan amalnya.” (Hadis riwayat Qudha’i, Dailami, Hakim dan Tirmidzi) - hadis qudsi.

Ketiga : Allah SWT ingin mendengar sendiri ucapan hamba yang diuji-Nya .
(mukmin tersebut sentiasa memuji-muji kebesaran Allah SWT dengan dia bersabar dan tidak mengeluh)

Berkata Abu Umamah ra. bahwasanya Nabi SAW bersabda maksudnya: ”Allah telah berfirman: 'Wahai malaikat-ku. Pergilah kepada hamba-Ku, dan timpakan ke atasnya bala'. Maka para malaikat pun menimpakan bala ke atasnya dan orang itu memuji Allah. Para malaikat lalu kembali mengatakan, 'Wahai Tuhan kami ! Kami telah menimpakan atasnya sebagaimana yang Engkau perintahkan'. Berfirman Tuhan: 'Kembali semula kepadanya, Aku ingin mendengar apa katanya'.” (Hadis riwayat Thabarani) - hadis qudsi.

Keempat : Di bebaskan daripada seksaan api neraka.

Dari Abu Hurairah ra. bahawasanya ia bersama dengan Rasulullah SAW menjenguk orang yang sakit kerana demam, lalu Rasulullah SAW. bersabda maksuanya : “Bergembiralah, kerana Allah telah berfirman:  'Itu adalah api-Ku, yang Aku kuasakan terhadap hamba-Ku yang mukmin di dunia agar menduduki (sebagai pengganti) bagian apinya di akhirat'.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah) - hadis qudsi.

Kelima : Di berikan kesihatan yang lebih baik daripada sebelumnya.

Dari Abu Hurayrah r.a., bahwasanya Rasulullah SAW. bersabda maksudnya : “Berfirman Allah Ta’ala: 'Apabila Aku menimpakan bala ke atas hamba-Ku yang mukmin, lalu ia bersabar (atas penderitaan itu), tiada ia mengadu atau mengeluh kepada pengunjung-pengunjungnya, nescaya akan Aku lepaskan dia dari tahanan-Ku (penderitaan itu), kemudian Aku tukarkan dagingnya dengan daging yang lebih baik, dan darahnya dengan darah yang lebih baik, sehingga ia dapat bekerja semula (yakni: setelah semua dosa dan kesalahan yang lalu Allah ampunkan semuanya)'.”
(Hadis riwayat Hakim)

Keenam : Di berikan ganjaran pahala tanpa batas.

Firman Allah SWT  maksudnya : "Sesungguhnya orang yang bersabar akan diberikan pahala mereka tanpa hisab (tanpa batas) " (Surah az-Zumar ayat 10).

Dalam sebuah hadis lain Rasulullah SAW. juga pernah bersabda yang bermaksud: "Rintihan orang sakit tercatat sebagai tasbih, kegelisahan dan jeritannya sebagai tahlil, nafasnya seumpama sedekah, tidurnya sebagai ibadah dan kegelisahannya,daripada satu,bahagian ke satu bahagian lain adalah bagaikan jihad kerana Allah SWT dan ditulis baginya sebaik-baik amalan yang pernah dilakukan semasa sihat."

Ketujuh : Mendapat selawat dan rahmat daripada Allah SWT.

Allah SWT berfirman maksudnya : "Dan berilah khabar gembira kepadaorang-orang yang sabar; (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: 'Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.' Mereka itu ialah orang-orang yang menerima selawat dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk-Nya."
(Surah al-Baqarah, ayat 155-157).

Kelapan : Mendapat balasan syurga.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. Sesungguhnya Rasulullah SAW  bersabda didalam Hadis Qudsi: Allah SWT berfirman yang maksudnya :"Tidak ada balasan kecuali syurga bagi hambaku yang beriman yang telah Aku ambil kembali kekasihnya (Aku mematikan seseorang yang disayanginya seperti anak, adik-beradik dan sesiapa sahaja yang di sayangi oleh seseorang) dari kalangan penghuni dunia dan dia hanya mengharapkan pahala daripadaKu (dengan bersabar). "
(Hadis riwayat Bukhari).

Kesembilan : Jaminan mendapat pertolongan Allah SWT.

Firman Allah S.W.T. maksudnya : "Ya (cukup), jika kamu semua bersabar dan bertakwa. Dan (seandainya) mereka menyerang kamu semua seketika itu juga, nescaya Allah akan menolong kalian dengan lima ribu malaikat yang memakai tanda." (Surah Ali-Imran ayat 125).

Kesepuluh : Di berikan oleh Allah SWT sifat penyabar.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud : “Dan sesiapa yang bersabar, maka Allah akan menjadikan dirinya penyabar, dan tiada pemberian yang (Allah) berikan kepada seseorang yang lebih baik dan lebih luas (manfaatnya) daripada kesabaran.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Sahabat yang dimuliakan,
Alangkah beruntungnya seseorang mukmin yang memiliki sifat sabar dan dia praktikan kesabarannya tanpa mengeluh dan bersikap negatif . Sentiasa reda dengan ketentuan Allah SWT dan berbaik sangka dengan Allah SWT. Sifat orang fasik dan munafik akan cepat marah dan putus asa dengan rahmat Allah, tidak reda dengan musibah yang menimpa dirinya dan mudah menyalahkan orang lain. Jika kalian berhajat untuk menjadi hamba-hamba Allah SWT yang mendapat reda dan rahmat-Nya maka kalian perlulah sentiasa bersabar, tenang dan berfikiran positif dan meyakini setiap sesuatu perkara itu mengandungi 1000 hikmah kebaikan di sisi Allah SWT.


FB Abu Basyer

salamramadhan0
Warga Baru

Posts : 8
Join date : 27/11/2014

Back to top Go down

NAZAR DISYARIATKAN OLEH ISLAM

Post by salamramadhan0 on 24th December 2014, 11:13 am

Nazar disyariatkan oleh Islam dan diharuskan untuk menghampirkan diri kepada Allah. Oleh sebab ia itu para ulama’ feqah berpendapat tidak sah nazar orang kafir.

Kekeliruan dan salah faham terhadap sesuatu perkara boleh saja menyebabkan seseorang itu melakukan perkara yang dianggapnya sah atau betul, padahal dari segi syara’ ia adalah sebaliknya.

Contohnya kekeliruan tentang lafaz nazar.

Ada yang menganggap apabila hendak atau berazam untuk melakukan sesuatu juga dianggap sebagai nazar.

Ada juga yang keliru tentang adakah sudah menjadi wajib atau tidak, jika seseorang bernazar nazar dengan menyebut lafaz nazarnya perkataan ‘insya Allah’.

Pengetahuan tentang lafaz nazar yang sah di sisi syara‘ perlu diketahui dan difahami dengan sejelas-jelasnya.

Jangan seseorang itu menganggap nazar yang dilafazkannya itu sebagai nazar, sedangkan ia bukan dianggap nazar dari segi syara‘. Begitu juga dia menganggap yang dilafazkannya itu bukan nazar, sedangkan ia sebenarnya adalah nazar.

Lafaz Nazar

Salah satu daripada rukun nazar itu ialah sighah yang bermaksud lafaz. Untuk melaksanakan perkara yang dinazarkan, seseorang itu perlu bernazar dengan cara dan lafaz yang sah di sisi syara‘. Setiap nazar yang dilakukan tidak sah melainkan jika dilafazkan dengan perkataan, seperti katanya: “Kerana Allah wajib ke atasku berpuasa tiga hari jika aku sembuh dari penyakit ini.” Jika dia berlafaz: “Wajib ke atas diriku puasa tiga hari” tanpa berlafaz ‘kerana Allah’ azarnya tetap sah dan wajib ke atasnya menunaikannya, kerana nazar itu adalah taqarrub, iaitu amal yang mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala, dan taqarrub itu tidak lain hanyalah semata-mata kerana Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

Lafaz nazar itu tidak terbatas kepada contoh yang tersebut di atas, malahan nazar itu tetap sah jika dilafazkan dengan perkataan yang membawa maksud kepada mewajibkan sesuatu perkara kebaikan seperti:

“Jikaaku lulus dalam peperiksaan, aku akan bersedekah sebanyak seribu ringgit” atau “Aku bernazar menunaikan haji ke Makkah jika mendapat seorang cahaya mata” dan sebagainya.

Oleh yang demikian, tidak sah nazar dengan hanya sematamata berniat di dalam hati tanpa adanya lafaz. Umpamanya, seorang bernazar dengan hanya berniat di dalam hati: “Kerana Allah wajib ke atasku bersedekah seratus ringgit jika aku lulus dalam peperiksaan ini”, tidak sah nazarnya itu melainkan dengan dilafazkannya. Sebaliknya sah nazar itu dengan dilafazkan sahaja walaupun tanpa niat di dalam hati.

Begitu juga tidak sah nazar jika hanya setakat berazam untuk melakukan sesuatu kebajikan, umpamanya berazam menunaikan umrah jika mendapat rezeki yang lebih. Azam seperti itu tidak dikatakan sebagai nazar.

Oleh yang demikian, tidak memadai nazar itu dengan hanya berniat atau berazam di dalam hati, bahkan hendaklah ia dilafazkan dengan perkataan. Selama mana tidak dilafazkan, maka nazar itu tidak sah dan tidak wajib ditunaikan.

Adapun bagi orang yang tidak boleh bercakap iaitu orang bisu bolehlah menggunakan isyarat sahaja ataupun secara bertulis, akan tetapi hendaklah disertai dengan niat. Berikut diterangkan beberapa permasalahan mengenai nazar:

Jika seseorang itu melafazkan nazarnya, kemudian dalam lafaznya itu disertakan dengan perkataan ‘insya Allah’, contohnya: “Jikalau aku sembuh dari penyakitku ini aku bernazar bersedekah sebanyak seribu ringgit insya Allah”?, maka tidak wajib ke atasnya menunaikan nazar itu.

Jika seseorang itu bernazar untuk mengerjakan puasa dengan tidak menentukan bilangan harinya, contohnya: “Hak bagi Allah, wajib ke atas diriku berpuasa”, maka wajib ke atas dirinya berpuasa selama satu hari sahaja.

Manakala jika seseorang itu bernazar untuk mengerjakan puasa selama beberapa hari tetapi tidak menentukan bilangan beberapa hari itu, seperti dia bernazar: “Hak bagi Allah, wajib ke atas diriku berpuasa selama beberapa hari”, maka wajib ke atas dirinya berpuasa selama tiga hari.

Jika seseorang itu bernazar untuk berpuasa pada hari tertentu seperti bernazar untuk berpuasa pada hari Khamis minggu pertama bulan ini, maka wajib ke atasnya berpuasa pada hari tersebut. Tidak sah baginya berpuasa pada hari sebelumnya. Jika dia melambat-lambatkannya sehingga luput hari Khamis minggu pertama tersebut, maka wajiblah diqadhanya, tidak kira sama ada luput disebabkan oleh uzur syar‘ie atau tidak. Jika dia melambat-lambatkan dengan tiada sebab keuzuran syar‘ie, maka berdosalah dia. Sebaliknya jika dia melambatkannya kerana ada keuzuran syar‘ie seperti sakit, datang haidh dan sebagainya, maka tiadalah dia berdosa.

Jika seseorang itu bernazar untuk menunaikan haji ke Makkah, maka sah hukum nazarnya itu. Akan tetapi bagi orang yang bernazar menunaikan haji sedang dia pada masa itu belum lagi menunaikan fardhu haji yang wajib ke atas dirinya sebagai seorang muslim, maka tertanggung ke atas dirinya dua ibadat haji, iaitu haji fardhu dan haji kerana nazar. Tidaklah memadai baginya jika dia menunaikan haji sekali sahaja. Barangsiapa yang bernazar menunaikan haji ke Makkah dengan tidak menentukan bila masanya, maka sunat disegerakan nazar tersebut pada mula-mula saat dia berkemampuan. Jika dia meninggal dunia sebelum ada kemampuan untuk pergi menunaikan haji, tidaklah tertanggung apa-apa ke atas dirinya. Sebaliknya jika dia meninggal dunia setelah ada kemampuan dan belum sempat melaksanakan nazarnya, maka wajib diqadhakan baginya dengan perbelanjaan yang diambil dari harta pusakanya.

Kesimpulannya, nazar tidak sah hanya niat semata-mata, tetapi hendaklah dilafazkan sama ada dengan niat atau tidak. Berazam untuk melakukan sesuatu kebajikan juga bukan dianggap nazar. Oleh yang demikian, hendaklah difahami tentang nazar dengan terang dan jelas agar kita tidak keliru tentang lafaz yang membawa maksud nazar atau tidak.


salamramadhan0
Warga Baru

Posts : 8
Join date : 27/11/2014

Back to top Go down

SOLAT HAJAT DAN BACAAN YASIN

Post by salamramadhan0 on 21st December 2014, 11:40 am

Solat Sunat Hajat adalah solat yang dilakukan untuk meminta sesuatu hajat yang besar maupun hajat yang kecil, untuk dicapai, solat sunat hajat dilakukan pada malam hari yaitu 2/3 malam terakhir. Solat sunat ini dilakukan dalam 2 rakaat. Solat sunat ini mempunyai perbezaan kerana pada sujud yang terakhir, mukmim yang melakukan solat hajat itu perlu memuji-muji Allah dan besertakan dengan niat hajat yang hendak dicapai. Sesudah melakukan solat hajat, perlu berdoa sekali lagi agar permintaan mudah di kabulkan.

PANDUAN SOLAT HAJAT

Mandi terlebih dahulu dan mengambil wuduk. Pakaian yang bersih, yang afdal berwarna putih.

Lafaz Niat:
أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ
“Ushollii sunnatal haajati rok’ataini lil laahi ta’aalaa”

Artinya:
“Sahaja aku solat hajat dua rakaat kerana Allah Taala”

SEBENARNYA SOLAT HAJAT BOLEH DILAKUKAN DALAM 22 CARA SOLAT. HANYA CARA SOLAT HAJAT PERTAMA, KEDUA, KETIGA DAN SOLAT HAJAT KEEMPAT DIJELASKAN KALI INI.

1. Cara Solat Hajat yang Pertama

Dilakukan sebanyak 2 rakaat, Bacalah ayat lazim setelah surat Al-Fatihah. Setelah salam masih mengadap kiblat, baca surat Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 152 kali. Kemudian mohonlah segala hajat pada Allah SWT.

2. Cara Solat Hajat yang Ke-2.

Dilakukan sebanyak 2 rakaat. Rakaat Pertama membaca surat Al-Fatihah sekali dan Surat Al-Kafirun 10 kali. Rakaat Kedua membaca surat Al-Fatihah sekali dan surat Al-Ikhlas 10 kali.

Apabila setelah memberi salam, hendaklah sujud dan membaca solawat Nabi sebanyak 10 kali:
(Boleh dibaca solawat/tasbih dan doa pada saat sujud terakhir sebelum memberi salam).
“Allahumma salli `wasallim a’laa saiyidinaa muhammadin wa`ala ali saiyidinaa muhammad”

Kemudian membaca Tasbih 10 kali:
“Subhaanallah walhamdu lil-laah wa laa ilaaha illallaah wal llaahu akbar. wa laa haula wa laa quwwatta illaa bil laahil ‘aliyyil ‘azhiim.”

Kemudian Doa ini 10 kali:
“Robbanaa aatinaa fid dunyaa hasanah, wafil aakhirati hasanah, wa qinaa ‘adzaaban naar.”

Kemudian mohonlah segala hajat pada saat waktu dalam keadaan sujud.

3. Cara Solat Hajat yang Ke-3.

Sebelum solat, mengucapkan Astaghfirullahal’adzim sebanyak-banyaknya bertujuan untuk memohon keampunan dan keredaan dari Allah SWT. Baca Al-Fatihah sekali dan beri pahalanya kepada Nabi besar SAW, seterusnya kepada sekalian roh sahabat-sahabat, keluarga-keluarga mereka, para-para tabi’in, wali Allah dan ulama as solihin serta kaum Muslimin dan Muslimat.

Kemudian baca Surat Yasin sebanyak 4 kali berturut-turut kemudian baca doa berikut:

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Maha Suci (Allah) yang melepaskan dari setiap hutang,Maha Suci (Allah) yang melegakan dari setiap kesedihan. Maha Suci (Allah) dimana urusanNya diantara Kaf dan Nun,Maha Suci (Allah) dimana apabila Dia berkehendak untuk membuat sesuatu, Dia akan berkata; jadi, maka iapun terjadi. Wahai Yang Maha Hidup dan Maha Berdiri, rahmatilah rasul kami Muhammad dan lakukanlah untukku (tunaikanlah hajat ini)…………sebutkan apa-apa hajat anda dan anda bangun untuk menunaikan solat hajat sebanyak dua rakaat seperti kaifiat solat hajat yang ke-2 tadi.

4. Cara Solat Hajat yang Ke-4

Dilakukan sebanyak 6 rakaat dengan 3 salam. Mulailah dengan Bismillahirrahmanirrahiim sebanyak 786 kali. Kemudian solat sebanyak 6 rakaat dan 3 salam berturut-turut. Pada setiap rakaat hendaklah membaca Al-Fatihah dan diiringi surat Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 15 kali seterusnya dilakukan tiap-tiap rakaat.

Apabila selesai baca doa ini:

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, wahai Allah sesungguhnya aku meminta dan kelebihan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Dan aku meminta dari Mu dengan kebesaran nama Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Dan aku meminta dariMu dengan kemuliaan dan kekayaan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim.Dan aku meminta dariMu dengan kehebatan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan dengan kehormatan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan jabarut dan malakut dan kebesaran nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan dengan keagungan, kekuatan dan kodrat nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim, angkatlah qadarku, permudahkanlah urusanku,tutupilah kelemahanku dan cukupkanlah kefakirannku”


SubhanAllah AlhamduLillah AllahuAkbar

salamramadhan0
Warga Baru

Posts : 8
Join date : 27/11/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by zacjb on 20th December 2014, 9:42 am

20 December. Alhamdulillah. Allah swt masih lagi memberi kita peluang, masih dpt lg menghirup nafas si pagi ini.

Terlalu banyak nikmat yg telah Kau berikan. Jika tambah nikmat Dana yg diagihkan tak lama lg.... Tak terkata syukur aku kepada mu ya Allah.

Aku bersyukur menjadi insan yg terpilih. Ya Allah tetapkan iman kami semua penerima Dana dan matikanlah kami dalam Islam.

Amin...

zacjb
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 89
Join date : 21/11/2014
Location : Jb

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by pemositif on 18th December 2014, 7:38 am

in syaa Allah...aamiin ya rabbal alaamiin...

pemositif
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 92
Join date : 10/12/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by hatawonbin on 18th December 2014, 12:01 am

Insyaallah...amin....

hatawonbin
Warga Baru

Posts : 13
Join date : 11/12/2014

Back to top Go down

Re: JANGAN BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH SWT

Post by Sponsored content Today at 1:57 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum