ruangan muzakarah

View previous topic View next topic Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 20th October 2015, 12:35 pm

Bismillahirrahmaanirrahiim...

Assalamualaikum wbt..

Fitnah akhir zaman amatlah dasyat...ttpi sedasyat mana? Terbayangkah kita apakah fitnah yg bakal d hadapi wlupn telah d gambarkan keadaannya sedikit sebanyak melalui kitab2 dan pelbagai penulisan dr sudut syariat mahupun hakikat...

D manakah kedudukan kita ketika ini utk mnghadapinya? Dasyatnya juga boleh d ibaratkan seperti angin yg lalu...xnampak, terasa ada angin tp xtahu apakah keburukan yg boleh terjadi dan sejauh mana keburukan itu akan meninggalkan parut pd diri zahir batin...

Ramai yg berhajat utk berjuang, dan ramai yg x sggp krn blm tentu mampu utk hadapinya dan ada jg yg xtahu utk buat keputusan...ummat akhir zaman adalah ummat yg kebanyakannya iman senipis kulit bawang...sekali d tiup angin walaupun hanya angin dr mulut, maka akan berterbanglah...

Seorg yg mgkn xde ilmu agama, xbelajar tggi tp hatinya baik, berpegang teguh dan beramal dengan syariat Allah wlu sedikit, sedar akan kedudukannya sbg seorg hamba, boleh jadi mereka adlh d kalangan terpilih dr awal lg..dan sesungguhnya mereka termasuk dlm golongan org2 yg beruntung...tetap sentiasa d dlm pemeliharaan Allah Taala...

tp bg kita yg kebanyakkannya perlu menentukan sndr jalan yg d pilih...pilih benar maka semoga berkekalan kebenaran dan berada d atas jln yg benar hgga nafas yg terakhir...namun selaku manusia yg lemah, tersalah, terpesong itu adalah pengajaran agar tdk melakukannya lagi...bertaubat...tersalahnya adlh krn pengaruh nafsu sendiri...apakah nafsu yg perlu d salahkan? Sdgkan Allah memberi kita akal utk berfikir dan memilih yg terbaik...akal yg terbaik adlh berdasarkan sejauh mana keadaan hati...kdg2 sesuatu yg salah nmpk hebat tp hebat mcm mn pn ianya tetap salah...

oleh itu mcm mn kita berhadapan dengan fitnah org2 kafir dan fitnah dajjal kalau fitnah yg berhampiran d sekeliling kita pn kita x mampu nak hadapi? Apatah lg kalau sesuatu yg nampak ada benar tetapi fitnah pd hakikatnya...tipudaya yg kita x sedar amatlah berbahaya...krn tipudaya yg seolah2 yakin ianya benar tetapi hakikatnya salah keseluruhannya...

kebenaran yg datang dr kebatilan hnyalah tipudaya dan sia2...pelajar yg histeria d bacakan ayatul kursi pn x memberi kesan...malah yg merasuk tu pulak ikut membaca...percaya kepada ayat Allah semata tnpa mengamalkannya shgga mnjd pakaian batin, tdk memberi apa2 makna dan hndklah seiring pergantungan kepadaNya...

Hidup ini apabila Allah bersama kita, akan terpandu dengan rahmatNya...mcm mn Allah nak bersama kita kalau kita tdk igt padaNya...sahut seruanNya utk solat tp d manakah terletaknya keutamaan Allah d dlm solat?

hal2 yg remeh yg kita lakukan sehari2 pn kita alpa...inikan pula fitnah akhir zaman yg ntah mcm mn kita sedar atau tidak...

sama2lah kita merenungi diri kita sndri...semoga kita termasuk ke dlm golongan hambaNya yg beruntung dan berjaya d dunia dan akhirat...aamiin

wallahualam


lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by jatt on 9th October 2015, 11:57 am

Aamiin Yaa Robbal A'lamiin

jatt
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 72
Join date : 18/11/2014

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by ARIQ HAZIQ on 9th October 2015, 11:28 am

Aamiin..

ARIQ HAZIQ
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 61
Join date : 20/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by abang on 9th October 2015, 11:13 am

Ins syaa allah,...... amin...... Cool Cool

abang
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 142
Join date : 04/12/2014

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by kangkungkiut on 9th October 2015, 9:10 am

insyaa allah

kangkungkiut
Orang Kaya
Orang Kaya

Posts : 242
Join date : 05/12/2014

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 9th October 2015, 8:22 am

Bismillahirrahmaanirrahiim..

selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad saw dan ke atas ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda..

Semoga d pagi penghulu segala hari ini, Allah Taala melimpahkan rahmatNya, kurniaNya kepada kita dengan kesihatan tubuh badan zahir dan batin utk beramal ibadah kepadaNya dengan umur dan amal serta pekerjaan yg d berkatiNya...semoga dengan EhsanNya jua, Allah Taala melimpahkan rezeki kepada kita semua dan mempermudahkan segalanya dr setiap sudut usaha dan ikhtiar serta tawakal hambaNya kepadaNya...aamiin Allahumma aamiin...

d hari yg mulia ini, sama2lah kita memperbanyakkan selawat kepada junjungan mulia nabi Muhammad saw...insyaAllah...


lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 7th October 2015, 11:18 pm

Bismillahirrahmaanirrahim...

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia nabi Muhammad saw serta kepada ahli keluarga dan para sahabat baginda..

kisah benar yg bnyk berlaku d luar sn...tp ini adlh pengalaman seseorg yg d kenali..

Sesetengah org akui akan adanya dengki khianat dengan menggunakan ilmu perbomohan..x kira apa...berniaga ke, keje opis ke, hal rumah tgga ke, dll...mcm2 cerita yg dengar...dan pelbagai versi..org melayu cara org melayunya..org cina cara cinanya...

Bila dh sakit mcm2 tempat pergi utk berubat...dulu2 perubatan islam xkuat, pergi la cari atau jumpa bomoh yg ada gunakan ayat2 quran...bila skrg perubatan  islam dh bnyk, pergi berubat cara perubatan islam plak...

Masalah kat sini, sebenar2nya apa? apa yg d pandang sakit tu? Apa yg d pandang ikhtiar tu? Apa yg d pandang pd diri yg x bersalah tp d khianati? Duit dh berabis pg berubat sana sini..dengan mcm2 caranya..air jampi lagi...

tp kesudahannya sembuh sekejap, tak lama nnt ade balik sakit...kdg2 xde org dengki tp bl lemah semangat, tempias sikit pn blh jadi kuat...ada juga yg x percaya...wallahualam...itu msg2 pnye pndirian...sampai mati sakit kn ilmu hitam/ sihir ni pn ade kalau d biarkan...waliya'udzubillah..

Hdp dlm dunia ni msg2 ade tugas dan bahagian msg2...sedar atau x sedar, semoga kita termasuk dlm golongan yg d limpahi rahmat dan hidayah dr Allah Taala...

setelah hampir 15 tahun sakit dan berubat sana sini, ade seseorg mengatakan pdnya, batin si pesakit ni dah bernanah, berulat, busuk..kemudian d satu karnival jualan buku, si pesakit membeli satu buku/kitab yg bertajuk nasihat agama dan wasiat iman d beli...setelah d baca, si pesakit td tersentuh pd bab zuhud...pjg termenung si pesakit td...mcm mn nk zuhud...sdgkan diri x bersedia...ilmu agama xde...solat pn ntah mcm mn...

Sehingga satu masa, ketika si pesakit menyewa d sebuah rumah dan d temui surat yaasin lama semasa tuan rumah dtg mengambil brg...si pesakit mohon utk d pinjamkan...d buka dan d belek yaasin tersebut, bacaannya x seperti biasa...d ayat2 tertentu perlu d baca beberapa kali ( d ulang)..

Dr situ si pesakit nekad utk mujahadah...selama 5 thn, setiap mlm bgn qiyamulail dan bc yaasin sehari plg kurang 3 kali...d niatkan skli utk penyucian..si pesakit sedar, tiada yg boleh mengubatinya melainkan diri dia sndr...dan yg menyembuhkan itu mutlak hak Allah..

kini dia tdk lagi sakit seperti dulu yg hampir blh jd separuh gila..kini tiap kali sakit, doktor pn d ikhtiar, cara batin pn d ikhtiar...semuanya ilmu Allah dan hnya Dia yg menyembuhkan...

Sesungguhnya Allah itu jika mahu hambaNya kembali kpdNya sblm mati, itulah ujian tanda peringatan kpd kita...supaya hambaNya bersiap sedia sedikit sebanyak yg mampu utk bekalan diri sendiri d alam barzakh...

Moga Allah jadikan setiap kisah sbg satu perkongsian yg bermanfaat pd diri kita dengan izinNya, limpahan rahmatNya, kurniaNya dan EhsanNya jua...

wallahualam
maaf salah silap terlebih terkurang...yg baik2 itu semua drNya jua..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 6th October 2015, 5:42 pm

Bismillahirrahmaanirrahim

muhasabah diri

sebelum d lahirkan - perjanjian antara ruh dengan yang Khaliq
Setelah d lahirkan - perjanjian dengan yg khaliq blm tentu telah d laksanakan
                                - tp bila org x kotakan janji, menyinganya bkn main lg..

Manusia d lahirkan brsama amanah yg perlu d pulangkan...apakah amanah itu?
Apakah amanah itu dh berada dlm keadaan yg baik utk d pulangkan kpd yg Maha Pemberi? tapi sibuk melihat amanah org lain...diri sendiri lupa cermin...

Manusia d lahirkan bersama tanggungjwb...apakah tggjwb itu?
adakah telah d laksanakan tggjwb itu dengan baik kepada Allah dan manusia? Tapi sibuk mempersoalkan tggjwb org lain...diri sndr lupa cermin...

rezeki dan setiap nikmat yg d terima...apakah rezeki dan nikmat itu?
adakah telah d belanjakan dan d manfaatkan d jln yg d redhai? Zakat?
Rezeki, ada pilihan dr 2 sumber...apakah pilihannya betul?

Sesungguhnya tanpa kita sedar, dlm kita tahu setiap yg berlaku d sekeliling baik atau buruk akan kembali pd diri...itulah keadaan d atas...

setiap kesulitan berlaku pd diri berpunca dr diri sendiri...musibah yg dlm redha Allah pasti Allah lindung dan ganjaran yg d limpahkan amat luar biasa...tp setiap keburukan itu nampak d mata zahir shj buruknya...hakikatnya itulah bentuk peringatan dan kadang2 kala hidayah bg sesetengah org...maka tiada lah buruk keburukan itu ttpi penilaian diri yg hanya mahukan yg baik2 maka yg buruk d hina, d keji, d fitnah....

Renunglah dan berfikirlah seisi dunia ini dr sekecil2nya hgga yg d rasakan sebesar2nya...telah terbukti Kebesaran Allah Taala dlm satu sudut yg xpernah terlihat d mata dan akal...

Contoh: jika ahli dlm keluarga bermasalah, jgn slhkan si pesalah...menegur dengan memberi nasihat dll mmg perlu dan wajib tp keutamaan sbg ayah, ibu, abg, kakak, adik adlh mendoakan satu sama lain terutamanya ibu dan ayah...perlu bnyk solat taubat dan mengaku atas kesilapan dlm tggjwb mndidik anak dengan kebodohan dan kejahilan...
       Kalau suami bermasalah, isteri perlu bertaubat dan kembali kpd Allah...begitu juga sebaliknya...begitu juga jika anak2 bermasalah...sblm kita mahu mereka berikan yg terbaik utk kita, kita berikan yg terbaik utk mereka dahulu tnpa jemu dan putus asa...kembali kpd Allah, hadiahkan bacaan ayt2 al-quran, selawat mahupun zikir2 serta pahala kpd mereka...itulah ikatan kerohanian yg kita jalinkan...cbrn d tengah2 pasti ada...Allah jualah tempat bergantung dan mengadu...
         Kalau boss atau rakan kerja yg bermasalah, samalah juga caranya...tapi janganlah d sertai niat yg tdk elok kelak makan diri niat tu...amalan msti krn Allah...

maaf salah silap terlebih terkurang...

wallahualam...


lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by mokcik on 6th October 2015, 3:27 pm

lembing.. tlg pm

mokcik
Warga Baru

Posts : 14
Join date : 27/06/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by mokcik on 6th October 2015, 3:14 pm

TQ ats perkongsian website fuadlatif..

mokcik
Warga Baru

Posts : 14
Join date : 27/06/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 5th October 2015, 9:03 pm

Bismillahirrahmanirrahim

bg sesiapa yg berlapang dada dan nk bc bab2 penulisan spt ini lbh bnyk d cadangkn ke website " fuadlatip - jiwa positif hidup bertuhan"...

InsyaAllah..bnyk manfaat dan ilmu2 yg baik2 dan bagus2...sy tdk mengenali secara personal tp meminati penulisan beliau...

insyaAllah semoga d beri kefahaman...

wallahualam...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 5th October 2015, 12:55 pm

Orang tua2 dulu, wlupn ms tu dakwah x kuat tp kalau anak2 nk periksa sanggup puasa, bgn qiyamulail, selawat, zikir, solat sunat dan hadiahkan kepada anak2...

ilmu x tggi tapi dek kerana pegangan agama yg kuat serta yakin kpd Allah, mereka buat sedaya upaya berlandaskan agama...kita ni dh masuk kategori anak2 manja...nak ape, skrg2nya mesti blh dpt 1 dr 5...kalau dl nk dpt 1 dr 5 pn jangan mimpilah..anak semua hantar tuisyen sbb silibus skolah rendah pn mak ayah x mampu nk bantu...semua serah urusan anak2 pd org...kita buat apa? Rasa cukup x apa yg kita buat utk ank2 dengan semua kelengkapan atau keperluan zahir d penuhi tnpa keperluan batin? Mengaji pun semua sekolah yg ajar...yg msk madrasah lain sbb mereka d utamakan kerohanian...tp mereka adalah zuriat kita..ikatan mak ayah dan anak2 secara rohani juga perlu ada...syukurlah sesiapa yg d berikan rezeki hntr anak ke madrasah...moga kelak mereka mnjd anak yg soleh dengan amalan mereka d hadiahkan kpd kita saat kita mati kelak..

bezanya org2 dulu dengan ketabahan mereka...hdp betul2 membanting tulang..kerah tenaga...tp skrg ddk dlm ofis...selesa...blh lg lari sana sini time keje...

ummat akhir zaman ummat yg lemah dan banyak yg iman d kategorikan senipis kulit bawang...makin dekat ngan akhir zaman makin lemah...lemah dek kerana khasiat dan zat2 makanan utk rohani tak d beri atau sangat2 kurang...zahir nmpak gagah tp rohani lemah...berulat..busuk...d ikat sn sini dengan ikatan2 yg  x d sedari oleh kebatilan...sedangkan ada seorg alim dulu nak rungkaikan/ leraikan ikatan kebatilan yg d perlihatkan d perutnya pun ambil ms tempoh berbelas tahun...mcm mn dengan kita dengan amalan yg tunggang langgang ntah d terima ntah x...solat 5 kalo sehari tp lgsg x dpt manjauhkan dr perbuatan keji dan mungkar..

Marilah kita renung2kan...maaf salah silap...

waliya 'udzubillahi mindzalik dr tiap2 keburukan akibat dr kelemahan dr sendiri...moga kita termasuk kedalam golongan org yg d limpahi petunjuk drNya sehingga akhir hayat, anak cucu dan keturunan2 yg akan dtg...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 4th October 2015, 5:26 pm

Hablum minallah wa hablum minannas....



lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 3rd October 2015, 6:02 pm

lembing wrote:Bismillahirrahmanirrahim

Ya Allah Tuhan yang maha Hidup yg Berdiri sendiri, Pencipta langit dan bumi, Tuhan yg maha Besar Maha Mulia, Ya Allah tiada Tuhan melainkan Engkau..aku memohon kepadaMu semoga kiranya Engkau hidupkan akan hatiku dengannjur hidayahMu, ya Tuhanku yg Maha Pengasih Maha Penyayang..

Tauhid :-

Penulisan - Dr Musthafa Mahmoud

Allah berseru kpd hambaNya:

Wahai hamba! Engkau tiada memiliki sesuatupun kecuali apa yg Aku kehendaki utk mnjadi milikmu. Tiada juga engkau memiliki dirimu, krn Akulah Maha PenciptaNya; Tiada pula engkau memiliki jasadmu, maka Akulah yg mmbentukNya; Hanya dengan pertolonganKu engkau dapat berdiri dan dengan kalimatKu engkau dtg kedunia ini..

wahai hamba! Katakanlah tiada Tuhan melainkan Allah, kemudian tegaklah berdiri d jalan yg benar, maka tiada Tuhan melainkan Aku. Dan tiada pula wujud yg sebenarnya wujud kecuali untukKu dan segalayang selain daripadaKu adalah dari buatan tanganKu dan dari tiupan RohKu...

wahai hamba! Segala sesuatu adlh kepunyaanKu, bagiKu dan untukKu, jangan sekali kali engkau merebut apa yg menjadi kepunyaanKu..kembalikan sgla sesuatu kpdKu, nescaya akan Ku buahkan pengembalianmu dengan tanganKu dan Kutambah padanya dengan kemurahanKu...serahkan segala sesuatu kepadaKu nescaya Aku selamatkan Engkau dari segala sesuatu..

ketahuilah, bhwa hambaKu yg terpercaya, adlh yg mengembalikan sgla yg selainKu kepadaKu..tengoklah dengan pandangan tajam kepadaKu, bgaimana caraKu melakukan pembahagian, nescaya engkau akan melihat pemberian dan penolakan merupakan dua bentuk yg d namakan, agar dengan demikian engkau mengenalKu...

hai hamba! Sesungguhnya engkau telah melihat Daku sebelum dunia terhampar dan engkau mengenal siapa yg engkau lihat...Dan kepadaKulah engkau kembali...

Kemudian Aku ciptakan segala sesuatu untukmu dan Aku labuhkan tirai (hijab) atasmu...Lalu engkau pn tertutup dengan tirai dirimu sendiri, kemudian Aku menghijab engkau dengan diri2 yg lain, yg mana diri2 yg lain itu menyeru kepamu dan pd dirinya dan menjadi penghijab drpKu...

setelah kesemuanya itu, maka Akupun kembali menyata dibalik kesemuanya itu, dan dr belakang kesemua itu Kuperkenalkan diriKu, Kukatalan kepadaMu bahawasanya Aku menjadikan engkau khalifah (pengurus yg berkuasa d bumi) atas kesemuanya itu dan ketahuilah bahawa kesemuanya itu adlh amanah (titipan) pd sisimu...Dan diharuskan kpd pemegang amanah itu utk mengembalikannya...

Maka telitilah dirimu setelah engkau mempercayai Ku, sudahkah engkau mengembalikan sgla sesuatu itu kepadaKu dan sudahkah engkau memenuhi perjanjian yg telah engkau buat denganKu?

(AL-FATH : 10)
"dan barangsiapa menepati janjinya kpd Allah, maka Allah akan memberinya pahala yg besar"

(THAHA : 115)
"dan sesungguhnya Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa akan perintah itu, dan tdk Kami dapati padanya kemahuan yg kuat"

Hai hamba! Kuciptakan sgla sesuatu itu utkmu, maka bgaimana Aku akan rela kalau engkau peruntukkan dirimu bg sesuatu itu...sesungguhnya Aku melarang engkau utk menggantungkan dirimu pd sesuatu (selainKu), kerana Aku adalah pencemburu padamu..

hai hamba! Aku tdk rela engkau peruntukkan dirimu bg sesuatu, wlu harapanmu akan syurga sekalipun, krn sesungguhnya Aku ciptakan engkau hanya untukKu, supaya engkau berada d sisiKu, d sisi yg tiada sisi dan d mana yg tiada mana...Kuciptakan engkau atas pola gambaranKu seorg diri, tunggal, mendengar, melihat dan berkemahuan serta berbicara...dan Aku jadikan engkau mempunyai kemampuan utk menyatanya nama2Ku...dan tmpt utk pemeliharaanKu...

engkau adlh sasaran pandanganKu...tiada dinding penghalang yg memisahkan anataraKu dan antaramu..engkau teman duduk semajlis denganKu, maka tiada pembatas antaraKu dan antaramu..

hai hamba! Tiada antaraKu dan antaramu antara Aku lebih dekat kepadamu dr dirimu sendiri...Aku lbh dekat kepadamu dr ucapan lisanmu, maka pandanglah kpdKu, kerana Aku senang memandang kepadamu...

Wallahualam..

Maaf kerana sy memetik penulisan sebuah kitab yg sewajarnya perlu berguru utk memahami lebih lanjut namun tiada mustahil dengan hidayahNya utk antara kita akan memahaminya...bg yg mgkn x memahami, xmengapa...krn pd kali pertama tujuan d sini adlh d fokuskan akan hal serah/ pengembalian smla kpdnya...sambungan utk sdkt huraian kemudian...insyaAllah..

sebelum sbrg huraian, d sini kita bknlah nak berbincang bab hakikat...tp kita berbincang dr sudut pandangan yg selapis dl...sudut pandangan selapis itu biasanya samada kita faham wlupn sikit atau x faham lgsg...tp mustahil klu kate x faham lgsg..

ilmu dr satu topik boleh d kupas berlapis2..itu bg guru yg mursyid biasanya...tp utk kita d permulaan, xperlu pikir jauh2...krna sbnyk mn dan sdlm mn kita berusaha utk memahami, tiada ada akan memahami...krna yg memberi faham itu hanya Allah Taala...

siapa yg dh bc, d manakah yg terkesan pd hati/ diri kalian? Samada faham, sedar, rasa d kasihi, rasa rindu, dll...setiap rasa yg baik2, alhamdulillah...rasa itu tdk blh d cerita...hnya diri sndr yg tahu...kalau rase rindu, itulah fitrah kita yg sentiasa rindu pdNya...

Rasulullah berdakwah berkaitan akidah / tauhid sj 13 thn...maka utk kita dptkan trs d sini sgla yg terisi dlm 13 tahun dan dlm ms yg sgkt adlh mustahil...namun Allah Maha Mengetahui...kita niat yg baik insyaAllah, bimbinganNya akan menyusul...tauhid jika nak d bincangkan , bnyk pecahan namun d sini d tekankan asas wlupun rmi yg dh tahu...

Msg2 renunglah kembali pd diri..d mana kita bnyk lalai dan leka dengan nikmat yg d beri...sedangkan Allah memerhati hambaNya...dan yg palig sedih, kita tahu Allah Maha Mengetahui Maha Melihat...tp bila kita x rasa kita dlm pemerhatianNya, itulah yg mmbuatkan kita leka dan lalai...buat salah rasa xkisah pn...

namun bg sesetengah org yg dh sedar dan dia mahu dekatkan diri kpd Allah tp kerap xmampu utk laksanakan ibadah dll wlupun yg plg mudah, serahkanlah kembali kepadaNya...mengadulah pdNya..Dia Maha Mendengar...kdg2 kasih sayang Allah itu sendiri kita x rasa dan x nampak...kdg2 pulak rasa, nampak tp buat x endah...itulah kelemahan kita bila diri d kuasai nafsu amarah dan sifat mazmumah...peranan manusia yg lain, jin, iblis dan syaitan sikit tp bl d beri ruang dan peluang, mudahlah kita yg lemah ni terpengaruh...

Ada d kaangan kita bkn tahfiz al-quran...jd nk memahami kata2 Allah hgga menusuk ke dalam jiwa jauh sekali...tp cuba dgr bacaan org yg memahami Kalamullah..smpi menangis...esak2...krn dia faham...tp bila kita dgr, agak2 kita tersentuh x walaupun x faham? Mesti tersentuh...sbb itulah fitrah...

jadi apa alasan utk kita terus bergantung selainNya sdgkan Allah sentiasa berjaga dan xpernah tidur utk menerima kehadiran hamba2Nya...KesetiaanNya menanti kita dengan penuh kasih syg utk bertaubat dan lakukan sgla2 kebaikan dlm urusan hnya krna Dia shgga nyawa d kerongkong brlah x d terima taubat...tp kita? Mmg d akui sukar dan sgt2 sukar tp bukankah Dia yg mempermudahkan? Mintakla dengan Dia...Mohon dlm doa...munajat...mengadu...sekalipun bkn dlm tempoh setahun dua, kelak kita akan rasa kehadiranNya...

Kesusahan d beri kerana Dia mahu dengar rintihan hambaNya..Dia rindu nak dengar hambaNya mohon kpdNya...sbgaimana rndunya seorang kekasih kepada kekasih...Bab permohonan kalau x d kabulkan, jangan putus asa...sesungguhnya doa itu senjata jd mustahil x terkabul cuma kerana kita ni yg x nampak dan x rasa terkabulnya doa itu d sudut yg lain dan bkn seperti yg d hajati krn Dia Maha Mengetahui yang terbaik d antara yg terbaik utk kita...

Kdg2 Allah sgt suka mendengar hambaNya mengadu, memohon padaNya...hnya krna syg dan rindu Dia pd hambaNya...agar hambaNya sentiasa dekat denganNya...tp kita yg lemah, mudah puas dan jemu apabila hajat x tertunai...tp Dia Maha Pengasih, Dia beri kita rasa nak solat sunat ke, berdoa ke, berzikir ke...supaya kita dekat denganNya..

mohonlah pdNya agar d sucibersihkan hati...mohonlah bimbinganNya...Dia Maha Mengetahui jalan yg terbaik yg perlu kita lalui utk kembali kpdNya...

Wallahualam...sgla yg baik dr Allah jua..maaf salah silap...terlebih dan terkurang..yg demikian itu krn kelemahan sy sndr..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by mokcik on 3rd October 2015, 3:18 pm

Alhamdulillah .. smga kita sentiasa dalam perlindungan Nya jua... berserah secara total dalam apa jua keadaan

mokcik
Warga Baru

Posts : 14
Join date : 27/06/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 3rd October 2015, 12:50 pm

Bismillahirrahmanirrahim

Ya Allah Tuhan yang maha Hidup yg Berdiri sendiri, Pencipta langit dan bumi, Tuhan yg maha Besar Maha Mulia, Ya Allah tiada Tuhan melainkan Engkau..aku memohon kepadaMu semoga kiranya Engkau hidupkan akan hatiku dengannjur hidayahMu, ya Tuhanku yg Maha Pengasih Maha Penyayang..

Tauhid :-

Penulisan - Dr Musthafa Mahmoud

Allah berseru kpd hambaNya:

Wahai hamba! Engkau tiada memiliki sesuatupun kecuali apa yg Aku kehendaki utk mnjadi milikmu. Tiada juga engkau memiliki dirimu, krn Akulah Maha PenciptaNya; Tiada pula engkau memiliki jasadmu, maka Akulah yg mmbentukNya; Hanya dengan pertolonganKu engkau dapat berdiri dan dengan kalimatKu engkau dtg kedunia ini..

wahai hamba! Katakanlah tiada Tuhan melainkan Allah, kemudian tegaklah berdiri d jalan yg benar, maka tiada Tuhan melainkan Aku. Dan tiada pula wujud yg sebenarnya wujud kecuali untukKu dan segalayang selain daripadaKu adalah dari buatan tanganKu dan dari tiupan RohKu...

wahai hamba! Segala sesuatu adlh kepunyaanKu, bagiKu dan untukKu, jangan sekali kali engkau merebut apa yg menjadi kepunyaanKu..kembalikan sgla sesuatu kpdKu, nescaya akan Ku buahkan pengembalianmu dengan tanganKu dan Kutambah padanya dengan kemurahanKu...serahkan segala sesuatu kepadaKu nescaya Aku selamatkan Engkau dari segala sesuatu..

ketahuilah, bhwa hambaKu yg terpercaya, adlh yg mengembalikan sgla yg selainKu kepadaKu..tengoklah dengan pandangan tajam kepadaKu, bgaimana caraKu melakukan pembahagian, nescaya engkau akan melihat pemberian dan penolakan merupakan dua bentuk yg d namakan, agar dengan demikian engkau mengenalKu...

hai hamba! Sesungguhnya engkau telah melihat Daku sebelum dunia terhampar dan engkau mengenal siapa yg engkau lihat...Dan kepadaKulah engkau kembali...

Kemudian Aku ciptakan segala sesuatu untukmu dan Aku labuhkan tirai (hijab) atasmu...Lalu engkau pn tertutup dengan tirai dirimu sendiri, kemudian Aku menghijab engkau dengan diri2 yg lain, yg mana diri2 yg lain itu menyeru kepamu dan pd dirinya dan menjadi penghijab drpKu...

setelah kesemuanya itu, maka Akupun kembali menyata dibalik kesemuanya itu, dan dr belakang kesemua itu Kuperkenalkan diriKu, Kukatalan kepadaMu bahawasanya Aku menjadikan engkau khalifah (pengurus yg berkuasa d bumi) atas kesemuanya itu dan ketahuilah bahawa kesemuanya itu adlh amanah (titipan) pd sisimu...Dan diharuskan kpd pemegang amanah itu utk mengembalikannya...

Maka telitilah dirimu setelah engkau mempercayai Ku, sudahkah engkau mengembalikan sgla sesuatu itu kepadaKu dan sudahkah engkau memenuhi perjanjian yg telah engkau buat denganKu?

(AL-FATH : 10)
"dan barangsiapa menepati janjinya kpd Allah, maka Allah akan memberinya pahala yg besar"

(THAHA : 115)
"dan sesungguhnya Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa akan perintah itu, dan tdk Kami dapati padanya kemahuan yg kuat"

Hai hamba! Kuciptakan sgla sesuatu itu utkmu, maka bgaimana Aku akan rela kalau engkau peruntukkan dirimu bg sesuatu itu...sesungguhnya Aku melarang engkau utk menggantungkan dirimu pd sesuatu (selainKu), kerana Aku adalah pencemburu padamu..

hai hamba! Aku tdk rela engkau peruntukkan dirimu bg sesuatu, wlu harapanmu akan syurga sekalipun, krn sesungguhnya Aku ciptakan engkau hanya untukKu, supaya engkau berada d sisiKu, d sisi yg tiada sisi dan d mana yg tiada mana...Kuciptakan engkau atas pola gambaranKu seorg diri, tunggal, mendengar, melihat dan berkemahuan serta berbicara...dan Aku jadikan engkau mempunyai kemampuan utk menyatanya nama2Ku...dan tmpt utk pemeliharaanKu...

engkau adlh sasaran pandanganKu...tiada dinding penghalang yg memisahkan anataraKu dan antaramu..engkau teman duduk semajlis denganKu, maka tiada pembatas antaraKu dan antaramu..

hai hamba! Tiada antaraKu dan antaramu antara Aku lebih dekat kepadamu dr dirimu sendiri...Aku lbh dekat kepadamu dr ucapan lisanmu, maka pandanglah kpdKu, kerana Aku senang memandang kepadamu...

Wallahualam..

Maaf kerana sy memetik penulisan sebuah kitab yg sewajarnya perlu berguru utk memahami lebih lanjut namun tiada mustahil dengan hidayahNya utk antara kita akan memahaminya...bg yg mgkn x memahami, xmengapa...krn pd kali pertama tujuan d sini adlh d fokuskan akan hal serah/ pengembalian smla kpdnya...sambungan utk sdkt huraian kemudian...insyaAllah..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 3rd October 2015, 8:57 am

Bismillahirrahmaanirrahim

Semoga semua rada dlm keadaan sihat dan sentiasa berada dlm limpahan rahmatNya...

sesiapa juga yg mempunyai ilmu yg blh kita sama2 kongsikan, utk sama2 kita memperbaiki diri...boleh juga sy terima ilmu utk memperbaiki diri sy ni...

oleh itu segala penulisan dr sy, jika ada salah silap, mohon d tegur krn sy bknlah seorg guru tp hanya hambaNya yg lemah...

insyaAllah sm2 kita bg yg sudi...moga kita semua sm2 dapat manfaatnya dan mempraktikkan manafaatnya pd diri kita dan dlm kehidupan seharian...

wallahualam

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 2nd October 2015, 10:24 pm

bauri71 wrote:Aamiin..syukur alhamdulillah..

terima kasih..syukur Alhamdulillah..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by bauri71 on 2nd October 2015, 10:22 pm

Aamiin..syukur alhamdulillah..

bauri71
Orang Kaya
Orang Kaya

Posts : 206
Join date : 29/10/2014

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by kangkungkiut on 2nd October 2015, 10:03 pm

amiiiiinnn ...

kangkungkiut
Orang Kaya
Orang Kaya

Posts : 242
Join date : 05/12/2014

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by lembing on 2nd October 2015, 9:36 pm

Ruangan ini utk kita sama berkongsi ilmu dunia dan akhirat utk memperbaiki diri kita msg2 bagi yg berlapang dada dengan penuh ukhwah...insyaAllah..

maaf salah silap sy...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

ruangan muzakarah

Post by lembing on 2nd October 2015, 9:33 pm

Bismillahirrahmaanirrahim..

selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad saw, ke atas keluarga baginda, serta para sahabat baginda...

Ya Allah Ya Tuhan kami, izinkanlah dengan limpahan RahmatMu, KurniaMu dan Ehsanmu bimbinglah kami serta limpahkanlah petunjuk, taufik, hidayah dan inayah yang haq dr sisiMu ke pada kami untuk sama2 bermuzakarah ilmuMu dengan baik dan penuh adab kesopanan untuk sama2 kami memperbaiki kelemahan dan keburukan yang ada pd diri kami untukMu dan kembalinya kami kepadaMu kelak dalam keadaan jiwa yang tenang serta redha dan d redhai...sesungguhnya kepunyaan Engkaulah seluruh ilmu...perbetulkanlah kesalahan dan kesilapan kami dalam bermuzakarah dan lapangkan lah dada kami utk menerima sebarang nasihat, pandangan dan pendapat yg berlainan dr pandangan dan pendapat kami...

Ya Allah Ya Tuhan kami, semoga kami semua sentiasa berada dlm limpahan RahmatMu walau d mana kami berada...izinkanlah ruagan muzakarah ini sebagai satu platform yg bermanafaat utk zahir batin kami...penyucian utk hati kami, akal fikiran kami, zahir dan batin kami dengan limpahan RahmatMu, KurniaMu dan EhsanMu jua...

Ya Allah Ya Tuhan kami, telah d peaankan kepada kami agar berguru, maka Engkau tunjukilah kami dan bawalah kami kepada guru yang mursyid sbgi rujukan untuk kami dlm urusan agama kami...sesungguhnya telah ramai alim ulama yg telah kembali ke sisiMu...berikanlah kami ilmu sebelum d angkat ilmu2 ini dan berikanlah kepada kami akan kefahaman tauhid, islam, iman dan ehsan yg hakiki...sesungguhnya kami hambaMu yg bodoh lagi jahil...bantulah kami dan ingatkan lah kami d saat kami telah jauh dariMu, lalai dr mengingatiMu...tetapkanlah hati kami setelah Engkau memberi petunjuk dan bantulah kami zahor dan batin dengan bimbinganMu utk beramal dengan ilmu yang kami pelajari...

Ya Allah Ya Tuhan kami, berbekalkan ilmu yg Engkau berikan kepada kami bantulah kami utk menjalani kehidupan seharian kami dan teguhkanlah kami berpegang kepada al-quran dan sunnah hgga akhir hayat kami serta anak cucu ketuunan kami..bantulah dan bimbinglah kami ummat kekasihMu d akhir zaman ini utk menjalani kehidupan yg penuh cabaran dan fitnah yg dasyat...selamatkanlah kami dr hasutan, godaan, hembusan, bisikan, pandangan yg berniat jahat, fitnah, tipudaya, manusia, jin, iblis, syaitan, makhluk halus, ilmu sihir, pengaruh sifat mazmumah dan nafsu amarah, fitnah org2 kafir dan fitnah dajjal...hanya kepadaMu lah tempat kami bergantung...

Ya Allah Ya Tuhan kami, permudahkanlah urusan2 kami d dunia dan akhirat...ampunilah dosa kedua ibu bapa kami dan sekalian mukminin mukminat, muslimin muslimat dr timur ke barat samada yg masih hdp mahupun yg tlh meninggal dunia dan ampunilah dosa2 kami..matikanlah kami dalam keadaan khusnul khatimah...

selawat dan salam ke atas kekasihMu Ya Allah, Nabi Muhammad saw serta ke atas keluarga dan para sahabat baginda...

aamiin Allahumma aamiin..

Tuan rumah, sy mohon izin utk kami sama2 bermuzakarah d sini memandangkan ruangan ini tiada kaitan dengan penceritaan dana...semoga Allah limpahkan RahmatNya kepada tuan...aamiin Allahumma aamiin..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: ruangan muzakarah

Post by Sponsored content Today at 1:57 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum