pesanan kepada semua yang terlibat

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by endon palir on 1st October 2015, 1:58 am

Ya..teruskan Tn Lembing.
Aminn.

endon palir
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 142
Join date : 04/12/2014

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by bauri71 on 1st October 2015, 1:17 am

As slm saudara lembing..
Terima kasih atas perkongsian ilmu..harap saudara terus berkongsi ilmu yg ada agar sama2 kita mendapat menafaatnya...aminn..

bauri71
Orang Kaya
Orang Kaya

Posts : 206
Join date : 29/10/2014

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 1st October 2015, 12:26 am

Assalamualaikum wbt...

sy sekadar mahu beri sedikit pencerahan..
Bg mengelakkan syak sesiapa shj kpd sy..bkn krn takut tetapi kerana tdk mahu ada slh faham dan buruk sangka...
kehadiran sy d forum ini sm seperti kalian...mahukan info pd asalnya...sy hanya ahli yang lgsg tdk pernah kenal pihak2 pengurusan tertinggi...sy juga seperti yg lain mahukan perbincangan yg baik2...

Namun, dek kerana sy telitikan posting2, sy skdr berpesan2...itulah tajuknya pesanan kpd semua yg merangkumi no 1 smpi yg last skli...tiada pilih kasih...tp kenapa sy selalu positif dan bnyk penulisan bab kesedaran diri...salah tuan2...sy bkn sempurna...negatif ttp ada...bab kesedaran diri itu kerana itulah yg sy lalui...kefahaman akan keperitan, kesusahan dan harapan yg menggunung akan kejayaan dana ini...itulah bermulanya pesanan2...

Pesan berpesan kerana Allah utk diri sendiri khususnya...bkn bermakna sy minta kalian berdiam bermakna sy betul kerana itu sy tekankan bg yg berlapang dada...saya tahu bkn semua org fhm...tp sy tahu kenapa semua org perlu tahu...kelak insyaAllah, kalian akan memahami...kalian org yg baik2 krn itu kalian terpilih...ada keistimewaan pd diri msg2 yg mgkn d perlukan kelak...

Sy bkn nak meyakinkan org akan dana ini dengan menjual ayat2 agama...tp sy hanya sentuh berkaitan diri utk menghadapi saat2 kita xtertanggung akan penantian yg xtahu kesudahannya bila...agar kita tdk hilang pertimbangan...perbaiki diri, kalian akan tahu sendiri...bkn sy yg memperbaiki kalian tp sy skdr berkongsi cadangan dan pandangan...rasa baik ambillah jika tdk sy mohon maaf...sy d sini bkn utk kalian percayakan sy...tapi supaya kalian percayakan pd diri sendiri dari sudut yg baik2...yg x baik itu mmg lumrah krn itulah ujian...dan sbnrnya ujian itu bkn halangan tp itulah ujian ke atas kita samada kita melepasinya atau tdk...hak memilih d tangan kalian...bagaimana cr utk atasi itulah slh satunya perbaiki hati...

sy bkn baik sgt nak berckp bab hati..tp sy x akan berckp klu sy xtahu...bahaya menceritakan ilmu yg tdk d amal lebih bahaya dari sesiapa yang jahil...itu risiko sy kn tanggung jika timbul fitnah...namun sy nekad...kerana sy yakin Allah Maha Pengasih dan Penyanyang kepada hamba2Nya...

dr situlah pula bermula bnyknya penulisan2...sy bkn nak memihak kpd pengurusan tp sekadar berfikir positif...urusan batiniah bkn sesuatu yg main2..sy bkn niat nk menghasut tp sekadar berkongsi pandangan...

terpulang pd kalian utk memilih...maka dengan yg demikian inilah mgkn sy perlu berdiam...

sy mohon maaf atas salah silap sy yg mgkn berlebih2an..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 29th September 2015, 1:18 pm

lembing wrote:Ade 1 kisah benar yg ingin d kongsikan...moga kita semua mrmperoleh kefahaman seiring hidayah dr Allah Taala..

satu pg, seorg lelaki yg tdk d kenali dtg mnghampiri...die dengan bersahaja menghulurkan sebuah buku..Penerima buku tersebut terpinga2...lalu dlm hatinya berdetik, knp aku? Sambil memandang ke sekeliling...

d belek buku tersebut, cantik, kemas...dan rupanya ianya adalah surat Yaasin...bg zaman skrg, hal yg demikian bkn sesuatu yg asing...kerap ke mana shj atau kenduri ada d hadiahkan surat Yaasin...namun, kali ini berbeza bg penerima tersebut..akan tetapi dlm kesedaran yg tipis, dia juga abaikan surat Yaasin tersebut seperti surat Yaasin yg lain2nya...

satu hari setelah berbulan berlalu, hatinya tergerak utk membaca Yaasin dlm waktu terluangnya d tempat kerja....setelah berwuduk, dia membuka satu persatu...rupanya d dalam surat Yaasin tersebut ada d tampal nota yg hampir penuh 1 m/s...cetakan nya mmg d tempah khas dengan stiker...dia meneliti dan memperhatikan dan hatinya berdetik, lain sggh surat Yaasin ini...tdk sprti org2 lain yg kalau ada tampal pn dengan menggunakan kertas A4 biasa...yg bkn penilaian keikhlasan berdasarkn kertas tp kekemasan kerja yg menunjukkan pemilik syarikat yg bkn calang2..

terus dia membaca tulisan yg tercetak...rumusannya, surat Yaasin itu dr sebuah syarikat yg besar milik seorg bumiputera...yg memperoleh sebuah projek besar yg bermanafaat utk masyarakat...tujuan surat Yaasin itu d cetak khas adlh utk pekerja2 syarikat tersebut bersama2 org luar yg menerimanya, hadiahkan bacaan Yaasin tersebut dengan niat supaya sgla urusan projeknya berjalan lancar, d permudahkan, dan dpt d siapkan dlm tempoh jangkaan...

si pembaca sangat tersentuh hati...menitis air mata...betapa bertuahnya pemilik syarikat tersebut...seorg islam yg telah beroleh kedudukan yg tggi, berjaya, namun masih tawadhuk mengharapkan pertolongan dr Allah Taala...sdgkn si pembaca td bknlah seorg yg berkedudukan tggi dan bnyk harta tp ruginya dia krna die lupa, lalai dan alpa...berkata dia di dlm hati, masih ada d malaysia ini manusia sedemikian yg bergantung harap pd Allah...walaupn dr segi pengetahuan, mmg bnyk cerita2 org islam yg kaya2 dan beragama...namun tdk lht dengan mata sendiri apatah lagi mengenali mereka2 itu lbh dekat...

tp d waktu itu, hanya dengan kiriman hadiah surat Yaasin kepada si penerima, menyentakkan hati dia dr kelalaian....org ini dah kaya raya dan jika tgk pasti berjaya projeknya...namun dia masih bergantung dengan usaha kerohanian d samping usaha zahirnya...

sedangkan si penerima tadi, tidak berbuat apa2 atau istiqomah dlm ibadahnya, kerana hatinya yg lara dan lalai sedangkan dia juga mengharapkan rezeki dan kehidupan yg lebih baik hnya dengan usaha zahirnya dan sgt sedikit usaha kerohaniannya...

kefahaman dan rezeki Allah kpd si penerima td amat berharga d rasainya...dia juga berharap dia terpilih utk berada dlm golongan org2 yg berjaya dunia dan akhirat...

wallahualam...
maaf slh silap...

kisah d atas ada pengajarannya dengan kisah  dana ini...sy rase semua dh tahu...

Xslh klu kita nk tahu perkembangan terkini...tp imbalan balik pd info yg d terima tu apa yg ptt kita buat...kerja kerohanian ni berat...tp klu kita sm2 buat skrg2nya dpt menampung mn yg perlu..

Sm dengan syrkt bumiputera tersebut...semua yg d dlm syarikat terlibat...begitu juga dengan pengurusan waw...kita menyumbang, d pggl sh...ibarat sleeping partner pd zahirnya sbb xterlibat dengan urusan2 lahiriah tp selaku sh kita boleh mmbntu dr sudut batiniah...

insyaAllah...dengan EhsanNYA lihat kita bekerjasama, sepakat, apatah lg dr kalangan sh2 sndr, moga semua urusan lahiriah dan batiniah d permudahkan...

benar ada org2 yg d pilih utk urusan kerja2 batiniah tp knp perlu org lain buat kerja sdgkan spttnya kita sndr buat kerja utk diri kita...sbb kita yg akan dapat...urusan ini bknlah sperti asb, unit trust atau mn2 amanah saham yg secured...dh blh agak brp percent blh dpt akhir thn...yg demikian itu kita usaha dan berlaku dengan izin Allah lebih kepada urusan harta dunia msg2 dan hnya brp peratus utk urusan akhirat..tu pun utk diri sendiri..saham d alam barzakh..

Tp dana ni utk kebangkitan ekonomi umat islam...yg bkn main2...sgla urusan melibatkan islam itu sndr dan bkn hanya diri kita semata2...maka jgnlah d bandingkan sistem yg pengurusan gunakan d samakan dengan sistem2 yg ada...utk islam pasti sesuatu yg lebih special dr sistem yg ada yg bnyk copy dr orang putih...apatah lg skrg sistem2 mudah kena hacked...itu sistem canggih dah tp kn hacked jgk...Allah pasti mahu yg terbaik utk kita dan sistem2 yg d gunakan dlm pengurusan waw ini..

Cuba kita renungkan kelebihan yg ada pd diri kita...mgkn kelebihan itu yg perlu kita gunakan kelak...krn itu kita terpilih...cm sy rase xtahu berapa rmi yg btl2 dh bersedia...termasuk sy sndr...masa kian hampir...sehampir mn, biarlah rahsia...pd sy sebulan dua pn dh hampir sgt2 jika nk berbanding persiapan yg kita sediakan sebagai perisai utk diri sendiri dan keluarga...apatah lg ms berlalu begitu pantas kini...hnya krn seksa penantian yg menyebabkan hati kita terluka dan pedih maka kita merasakan semunya terlalu lambat....

sy xtahu smpi bila sy blh terus d sini...smpi masa mgkn sy juga perlu berdiam...kalian jgn pikir org lain...kita pikir diri kita d samping seiring kerja2 kerohanian utk membantu diri kita dan pihak pengurusan waw...doa2 yg baik kita doakan pd pengurusan pn d kembalikan pd diri kita sndr...krn kebaikan itu tdk menambah atau mengurangkan sdkt pn DZAT ALLAH melainkan utk diri kita sendiri juga akhirnya...

Jgnlah menafikan atau sinis dengan apa2 penulisan...sy doakan lambat laun kita semua akan d limpahkan kefahaman dengan pengertian yg sewajarnya sesuai dengan diri masing2...jika ada yg tdk menerima, diamkan sj...wlupn tdk ada hukum tp kembalikan kpd Allah yg Maha Mengetahui akan kbnaran yg ada d dlm ini...insyaAllah...

Sejauh mana pn kita meroyan tanpa kita sedar kita dh lali...lali atau kekuatan batin yg terbina dlm tempoh penantian dan meroyan ini, kalian akan sedar kelak dengan izinNYA jua..kerana rahsia Allah tetap rahsia hggalah masanya tiba br kita tahu dan sedar...tanpa berbekal kerohanian yg mantap, khuatir hati x kuat menerima sesuatu yg d luar jangkaan sekalipun yg demikian itu sesuatu berupa kebaikan apatah lg yg berupa keburukan kerana fitnah akhir zaman amat dashat dan semua sedia maklum...

Sy mohon maaf slh silap sy...bnyk yg boleh d kongai tp sy rasa memadailah...biarlah sedikit tp amalannya berkualiti....dr pengetahuan yg bnyk tp apa pn tiada hasil...lakukanlah kerja2 kerohanian sesuai dengan hati atau jiwa kalian...Nabi Muhammad juga memberikan pesanan atau jawapan yg berbeza kpd sahabat2nya yg bertanyakan soalan yg sm....amalan d lakukan sesuai dengan diri insyaAllah hasilnya berkualiti...dan igtlah Allah dlm apa jua keadaan...cubalah wlu ssh dr lgsg tdk mencuba...dan hargailah nikmat zahir batin yg d berikan slgi ada waktu dan hayat...krn nikmat sblh mata pn blm tentu terbalas dengan ibadah seribu tahun...inikan pula hndk d tambahkan dengan amanah dana ini yg perlu d urus dengan sebaik2nya...

perbanyakkanlah kebergantungan diri kita kepadaNYA...

sekian...
wallahualam..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 28th September 2015, 11:42 pm

matsb181169 wrote:tuan lembing terima kasih kerana berkongai ilmu. . . allah tak pernah berkira pon dgn makhluknya di atas segala rahamatnya....knp kita berzikir pon nk berkira....yg penting ikhlas....bezikir laaa tanpa perlu di kira berapa jumlahnya. . walaupon sekali yg penting ikhlas....

Alhamdulillah..dengan limpahan RahmatNYA jua...sama2..yg baik itu semata2 dr Allah Taala...yg slh silap terlebih terkurang sy mohon maaf...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 28th September 2015, 11:27 pm

Ade 1 kisah benar yg ingin d kongsikan...moga kita semua mrmperoleh kefahaman seiring hidayah dr Allah Taala..

satu pg, seorg lelaki yg tdk d kenali dtg mnghampiri...die dengan bersahaja menghulurkan sebuah buku..Penerima buku tersebut terpinga2...lalu dlm hatinya berdetik, knp aku? Sambil memandang ke sekeliling...

d belek buku tersebut, cantik, kemas...dan rupanya ianya adalah surat Yaasin...bg zaman skrg, hal yg demikian bkn sesuatu yg asing...kerap ke mana shj atau kenduri ada d hadiahkan surat Yaasin...namun, kali ini berbeza bg penerima tersebut..akan tetapi dlm kesedaran yg tipis, dia juga abaikan surat Yaasin tersebut seperti surat Yaasin yg lain2nya...

satu hari setelah berbulan berlalu, hatinya tergerak utk membaca Yaasin dlm waktu terluangnya d tempat kerja....setelah berwuduk, dia membuka satu persatu...rupanya d dalam surat Yaasin tersebut ada d tampal nota yg hampir penuh 1 m/s...cetakan nya mmg d tempah khas dengan stiker...dia meneliti dan memperhatikan dan hatinya berdetik, lain sggh surat Yaasin ini...tdk sprti org2 lain yg kalau ada tampal pn dengan menggunakan kertas A4 biasa...yg bkn penilaian keikhlasan berdasarkn kertas tp kekemasan kerja yg menunjukkan pemilik syarikat yg bkn calang2..

terus dia membaca tulisan yg tercetak...rumusannya, surat Yaasin itu dr sebuah syarikat yg besar milik seorg bumiputera...yg memperoleh sebuah projek besar yg bermanafaat utk masyarakat...tujuan surat Yaasin itu d cetak khas adlh utk pekerja2 syarikat tersebut bersama2 org luar yg menerimanya, hadiahkan bacaan Yaasin tersebut dengan niat supaya sgla urusan projeknya berjalan lancar, d permudahkan, dan dpt d siapkan dlm tempoh jangkaan...

si pembaca sangat tersentuh hati...menitis air mata...betapa bertuahnya pemilik syarikat tersebut...seorg islam yg telah beroleh kedudukan yg tggi, berjaya, namun masih tawadhuk mengharapkan pertolongan dr Allah Taala...sdgkn si pembaca td bknlah seorg yg berkedudukan tggi dan bnyk harta tp ruginya dia krna die lupa, lalai dan alpa...berkata dia di dlm hati, masih ada d malaysia ini manusia sedemikian yg bergantung harap pd Allah...walaupn dr segi pengetahuan, mmg bnyk cerita2 org islam yg kaya2 dan beragama...namun tdk lht dengan mata sendiri apatah lagi mengenali mereka2 itu lbh dekat...

tp d waktu itu, hanya dengan kiriman hadiah surat Yaasin kepada si penerima, menyentakkan hati dia dr kelalaian....org ini dah kaya raya dan jika tgk pasti berjaya projeknya...namun dia masih bergantung dengan usaha kerohanian d samping usaha zahirnya...

sedangkan si penerima tadi, tidak berbuat apa2 atau istiqomah dlm ibadahnya, kerana hatinya yg lara dan lalai sedangkan dia juga mengharapkan rezeki dan kehidupan yg lebih baik hnya dengan usaha zahirnya dan sgt sedikit usaha kerohaniannya...

kefahaman dan rezeki Allah kpd si penerima td amat berharga d rasainya...dia juga berharap dia terpilih utk berada dlm golongan org2 yg berjaya dunia dan akhirat...

wallahualam...
maaf slh silap...


Last edited by lembing on 28th September 2015, 11:49 pm; edited 1 time in total

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by matsb181169 on 28th September 2015, 11:20 pm

tuan lembing terima kasih kerana berkongai ilmu. . . allah tak pernah berkira pon dgn makhluknya di atas segala rahamatnya....knp kita berzikir pon nk berkira....yg penting ikhlas....bezikir laaa tanpa perlu di kira berapa jumlahnya. . walaupon sekali yg penting ikhlas....

matsb181169
Dato' Seri
Dato' Seri

Posts : 1213
Join date : 23/11/2014
Age : 47
Location : rahsia

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 28th September 2015, 10:52 pm

Assalamualaikum wbt...

Sementara urusan penerimaan blm berlaku, marilah kita sama2 memperbanyakkan istighfar pd setiap masa...mgkn ada yg bz...istighfar x memerlukan ddk d atas sjdah semata2 ttpi smsa berjalan, baring, buat kerja, pn blh beristighfar...

kita sbgai manusia, tdk trlepas dr dosa...dh berpuluh ribu kot atau lebih hijab doaa kita...yg demikian keadaan itu juga antara asbab terhijabnya rezeki...x rugi pn istighfar...malah lbh mmbawa keuntungan pd diri sndr dr semua sudut...

Ada kisah istighfar ni...dan ada org yg mmg kn / perlu bg dirinya memperbanyakkan istighfar utk ampunkan dosa dan noda...bila hijab terangkat, insyaAllah mudah rezeki bgnya...

Nabi Muhammad saw yg maksum pn beristighfar...inikan pulak kita manusia yg lara..lg lah bnyk kn istighfar...klu nabi 100x, sahabat 1000x, brp yg kita lara ni kn buat? Kalau d bandingkan dengan rezeki dari kisah dana ni aje, x termasuk yg lain2, bnyk mn rase nk kn buat tu pn x ckp lg..sm2lah kita ye...mana yg buat tu, sggh sy cemburukan kalian...krn bkn sng...tp dr xde lgsg, buat la dl mn yg mmpu...smbl2 tu mohon bimbingan dr Allah Taala utk rezekikan kita masa utk beristighfar yg berkualiti seiring kuantiti....

maaf salah silap...
wallahualam

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 27th September 2015, 8:13 am

Assalamualaikum...

sy mohon maaf kpd semua yg ada dlm ni x kira positif atau negatif yg suke/ x suke dengan setiap penulisan dlm ini...sy juga sprti kalian yg mnghrp nmn dlm ms yg sama, jgnlah kita biarkan diri kita terus terikat dengan kisah dana yg mgkn blh menyebabkan berlaku keburukan kpd diri kita sendiri...

pesanan dlm ni bkn hanya utk ahli shj...sy tahu ade leader2 dlm ni...penulisan dlm ni juga khusus utk kalian...jgn lah krn kami ahli2 ni bkn berpangkat leader, tanpa ahli2 blm tentu semua ini boleh bergerak dr satu urusan ke satu urusan...dengan izin Allah ahli2 turut mmbntu...dan jgnlah ada leader2 yg pndng rendah pd sumbangn ahli2 yg sdkt tp meroyan lbh...

kerja2 kerohanian ni bkn hnya ahli2 tp keutamaan itu pd semua org...dr no1 smpi ahli yg last skli...

Klu x blh trma jgn nafikan...pikir semula sedalam dalamnya...usaha ikhtiar dh xterkata dah...sy tahu bkn semua yg abaikan kerja2 kerohanian...ada yg buat...itu sy yakin...

moga Allah mmpermudahkan sgla usaha kita semua wlupn sekecil2nya dengan limpahan rahmatNYA, kurniaNYA dan ehsanNYA jua...

wallahualam
maaf salah silap...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 26th September 2015, 6:50 pm

Assalamualaikum...

semoga semua sh2 sentiasa d limpahkan rahmat dr Allah Taala dr semua sudut kehidupan baik zahir mahupun batin baik yg positif maupn negatif...semoga kehidupan kita semua bertambah baik dr dahulu dan hari ini utk masa yg akan datang hgga akhir hayat...aamiin Allahumma aamiin...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 19th September 2015, 11:09 pm

Siapakah yg d maksudkan pihak pengurusan? Maklumlah kita ramai dan ada antara kita x kenal org2 utama dlm pengurusan...pengurusan bg pndpt sy adalah meliputi keseluruhan...bl meliputi keseluruhan, ianya termasuk leader2...ok, namun yg memimpin kini adlh TSJ...dan yg sy katakan yg terpilih itu adlh TSJ...terpilih d sini keistimewaannya melebihi yg lain...leader2 juga terpilih...krn utk mnjd leader ada syarat2 nya pula..kategori pilihan leader ni ada 2 dasar...yg dasarnya sama dengan ahli2...bezanya mereka mampu penuhi syarat dan kita ahli2 x mampu atau mgkin x sggp nk pikul tggjwb yg besar...

Kita x boleh nak menilai d kalangan leader siapa yg terbaik krn siapa kita nk menilai org lain apatah lagi nk menghukum...mmg d akui ada antara leader2 yg tdk telus...dan pernah x kita terpikir knp leader2 ni x telus? 

sy sbg manusia biasa mcm ahli2 yg lain, sy bkn dr kalangan org yg bnyk harta...x setanding ngn ahli2 yg menyumbang puluhan ribu malah ada yg ratusan ribu...tp bila ada assignment, assignment ni bkn leader2 suke2 nk reka...ianya adlh dr pengurusan yg utama...utk ape? Utk jayakan dana ni...smpi ade ahli yg sampai sggp bergolok bergadai...knp semua ni blh berlaku? Pnyelah nk bntu pengurusan...msg2 sumbang sbb ape? Sbb tarikh? Sbb btl2 nak tolong? Sbb nak tambah krn mampu? Sbb Allah? Pikir balik..

yang kita dok sumbang tu duit sp? Duit kita dr sape kepada sape utk ape? Ms kuarkan setiap sen tu apa niatnya? Pikir balik...ms dpt tahu nk kn topup ke ape yg kita buat? Mengeluh mcm tu je tnpa buat ape2...pastu rase ade duit, tambah...yg xde duit tu sggp pg pnjm sn sini...sbb ape smpi sggp buat mcm tu? Islam dah ajar...ade solat istikharah...pastu bl x jadi, bising sana sini...boleh x tolong jangan ade istilah delay...istilah delay krn kerja2 manusia...kerja sape yg menjadikan semua kenyataan? Kerja kita jgk ke? Kita ni bergantung pd manusia ke pada Allah? Manusia ke yg bagi rezeki? Yg sesuke hati nk menyalahkan org buat kerja x betul sbb ape? Kalau rase diri tu bijak sgt knp join? Knp x d pilih jd head of dept WAW?

Ok, d sini...bab assignment...bnyk yg sy review mengatakan bnyk alasan2 recycle dan dh boleh agak akan delay dan akan ade topup...pengurusan bg tarikh jangkaan dan anda sbg ahli yg terer2 lg terer dr pengurusan, awal2 dh ckp akan delay dan akan ada topup...apa maknanya tu? Prnh pikir x knp sampai satu thp kita dh blh agak dan betul? Sbb dh sll trma info2 positif dan negatif...pikir x knp info berleluasa? Sbb ahli2 yg nak sgt info...slh sp sbnrnye? Pengurusan minta bantuan sumbangan...bkn pelaburan...bl nk sumbang nak tahu plak perkembangan terkini...x salah...yg salahnya bl tanye bl dpt pastu x leh nak trma bl jangkaan x tepat...

Knp perlu bergantung pd info? Kalau blh jangan samakan urusan dana ni dengan mane2 projek mega...kita boleh yakin dan teliti sblm dan selepas projek d lakukan krn dah nampak hasil yg gah d depan mata...touch up mn yg perlu je...namun itu yg berjaya...kita tgk pulak projek2 yg terbengkalai atau melebihi tarikh jangkaan siap...antara dua ni, kita mgkn blh d ketegorikan antara salah satu...tp, berdasarkan ilmu2 yg telah ada dlm pengetahuan dan keyakinan setiap org atas agama islam, kita boleh letakkan kes dana ni melebihi tarikh jangkaan siap....kalau ade yg nak kategorikan sbg terbengkalai ke, itu slh silap sndr...sblm nak buat projek, yg hasilnya mengejutkan 1 dunia dan kita tercatat dlm sejarah antara org yg terlibat menjayakannya, ilmu perlu penuh d dada...sbb tu ade syarikat yg gah2, hnya ambil org yg berkelayakan saje...

Tp dlm kes dana ni, Allah pilih kasih x? sekalipun Allah Maha Mengetahui kelayakan kita? X payah belajar tggi2, pn d pilih...dlm ni, yg belajar tggi atau x berpelajaran sama je...apa yg membezakan? Keyakinan dan kebergantungan diri sendiri pada Allah...kalau org yg x bergantungan pd Allah dan berjaya, dan die katakan kejayaan krn sgla usaha die, itu syirik...bab kate tuan fake dlm post sy yg lalu, sy x minta dan nak bawak serta yakinkan kalian sampai tahap martabat 7 dan bab hakikat yg sy tahu bkn semua org faham dan bkn semua org blh terima wlupn mgkn perlu, sy kaitkan sedikit2 shj...bagus bg tuan fake yg fhm akan martabat 7...tp kita yg xfhm ni nak buat ape? Dok mengata je? Puasnye hati kita yg dok mengata tu bkn kepuasan dr hati hakiki...yg tu kepuasan nafsu...pernah x kita bayangkan titian sirat yg sehelai rambut d belah 7? Nampak x agak nk lalu? Hati yg bersih, boleh dpt dengan berbagai cara....nak masuk syurga bnyk juga jalannya...sbb Allah sndr yg pesan "Aku tak pandang kecantikan dan pakaian (yg zahir), tapi hati"....sy akui bkn sng sbb tu Rasulullah pesan, jihad yg paling besar jihad hawa nafsu...nk jihad hawa nafsu pn kn ade senjatanya...tawakal membuta tuli pn x jadi...ape2 pn mesti kn ade ilmu...termasukla kes dana ni...

Sy x kata sy sempurna...jauh sekali utk katakan ahli2 lain yg bkn2...tp sy dh alami...sy x akan sampaikan sesuatu melainkan sy benar2 yakin...andaila kata tiada lgsg tarikh jangkaan dr pengurusan? Sggp x? akan bantu pengurusan dlm sumbangan x? Kita ni yg bnyk sshkan diri sendiri bila x ikut ajaran2 islam...dh ade guideline Allah bg...tp x ikut...klu sndr buat guideline, org x ikut, tahu pulak geram, nak marah...sbb tu la ade pepatah cermin diri dulu...

lepaskan diri dr rase kerana 'aku' dlm sgla hal...klu kita rase kita dh buat yg terbaik smpi bergolok gadai harta dan keluarga, rase2 lah Allah terima x pengorbanan kita? D berkati x perjuangan kita? Penat lelah selama ni mcm mn? Berbaloi x pengorbanan kita selama ini sdgkan duit tu ade kepentingan utk saraan diri dan keluarga yg lain...bg yg dh lepas, itu adlh ujian...dan pengajaran bg org lain...utk akan dtg jgn d ulangi..ttpi berbalik semula pd ajaran islam...nak hulur sumbangan pn betulkan smla niat...pegang akhirat, dunia apa sahaja...sesetengah org, kdg2 xperlu berlebihan utk dunia bl dh pgg akhirat...itu lah bersederhana....

info bab topup sy no komen...sbb sy lbh kepada kesedaran diri sndiri...

Maaf salah silap sy...
wallahua'lam...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 18th September 2015, 5:34 am

Assalamualaikum wbt

semoga semua sh2 berada dlm keadaan sht walafiat zahir dan batin dan sentiasa d limpahi rahmat dan kurnia dari Allah Taala..aamiin Allahumma aamiin..

Sy mohon maaf kpd semua ahli pd semua level, atas slh silap sy dlm penulisan sy jika sekiranya ada antara kalian yg tdk setuju / tdk menyenangi dengan penulisan sy...sgla penulisan dlm ini adlh mnrt kefahaman dan keyakinan sy dan tdk berniat yg selainnya melainkan pesanan pd diri sndr khususnya dan ahli2 yg lain...krn sy akui bkn semua yg blh trmanya...

Kalau ada mana2 terlebih terkurang itu semua dr kelemahan sy...sy juga akui pemikiran dan penerimaan setiap org berbeza...sy akui perjuangan setiap org x sama...namun asalkan berada d landasan yg benar, niat yg betul, semua itu hak Allah utk menilai...

Selama mana pun penantian kita dengan dana ini, apabila tiba masa berakhir penantian kelak, sesungguhnya ia baru bermula...setiap permulaan akan ada akhirnya samada akhir yg baik atau tdk...semoga utk dana ini pengakhirannya adlh yg baik2 shja...insyaAllah...setelah setiap pengakhiran yg berlaku akan bermula satu permulaan yg br sehingga berlakunya kiamat...

atas dasar pandangan kita pn, manusia mengakhiri hidup dengan kematian tetapi bermula satu permulaan yg baru bg arwah2 di alam barzakh dan kemudian kembali kepada permulaan yg baru iaitu penghisaban d hari akhirat/padang mahsyar...ini menurut pandangan dan pemahaman sy atas syariat sbb klu hakikat ada lagi yg tersirat...sy x bercadang utk melanjutkan penceritaan bab hakikat...

Di sini sekadar pesanan pd diri sndr dan pada yg brlapang dada agar kita sentiasa bermohon dan berdoa supaya dengan limpahan rahmat dr Allah Taala, setiap permulaan yg besar dan baru yg perlu kita lalui memperoleh permulaan yg lebih baik dr yg baik sebelum2nya...setiap hari juga adlh permulaan dan kita juga d ajar agar bermohon supaya hari ini lbh baik dr smlm dan hari esok lbh baik dr hari ini...cuma jika kita renungkan, dlm tempoh2 tertentu ( tempoh yg panjang ) berbulan atau tahun atau puluh tahun kita akan lalui fasa2 kehidupan yg berbeza...jadi dr skrglah kita mula berdoa agar kelak dengan limpahan rahmat dr Allah Taala, segalanya berada dlm keadaan yg baik2 dan d berkati...insyaAllah...

sama juga kaitannya dengan dana ini...sy akui ada yg dh tahu dan faham, namun d sini sy skdr igtkan kembali krn kita manusia mmg pelupa khususnya sy sndr...slgi ada masa, hari, jam, minit dan saat yg d beri peluang, sama2 lah kita bermohon agar setelah menerima dengan selamatnya agihan dana ni kelak, kita akan d limpahi dengan bimbingan, petunjuk, taufik, hidayah dan inayah dr Allah Taala utk membelanjakannya ke jalan yg d redhai dan d berkati Nya...

maklumlah kita manusia sblm dpt bermcm cadangan yg baik2 semuanya...tp bila dh dpt, yg baik2 tu lah sll d tangguh2kan...tp bkn semua org ye...insyaAllah yg kat sini semua x mcm tu...semua baik2...yg nmpk nakal2 skit tu pn baik sbnrnya...InsyaAllah kita semua sm2 memperoleh petunjuk, taufik, hidayah dan inayah dr Allah Taala sehingga akhir hayat dan utk anak cucu dan seluruh keturunan kita yg akan dtg...aamiin Allahumma aamiin...

anak cucu keturunan pn jgn lupe...rasenye semua org tahu kot, dana ni blh d warisi...insyaAllah ade rezeki seluruh keturunan dapat...kalau sy slh tlg perbetulkan sp2 yg tahu spya sy x slh faham...

mn2 yg dlm ni yg blh smpi2 kan nasihat/pesanan2, sm2 lah kita berkongsi...sbb ilmu yg ada pd org lain kdg2 xde pada kita...blh sy ambil iktibar dan manfaat sama dr kalian yg lain2...insyaAllah...dlm ni semua yg terbaik...sbb tu terpilih...mcm kt skolah la jgk...yg terbaik d mata dan penilaian guru akan d lantik jd ketua kelas, penolong, pengawas dll...kena plak jaga pelajar2 yg baik2 dan nakal2...itulah lumrah...x kemana pn kita...semua peringkat situasi kehidupan sama...begitulah dengan dana ni...kalau dulu mgkn ada antara kita jd ketua kelas, penolong ketua kelas, pengawas atau perwakilan pelajar...tp dalam dana ni, kita ni sebagai ahli ibarat pelajar2 biasa...tp yg jd ketua kelas ke pengawas ke, ade jgk yg nakal...betul x..kdg2 yg pengawas tu lg nakal dr student biasa yg baik2 ni...itulah bezanya penilaian Allah dan penilaian manusia...

Kalau dulu ade je bdk2 nakal, tp sp sangka jd ustaz...d sini juga ada pengajarannya...sprt mana pesanan lukmanul hakim...jgn sangka buruk/membenci org yg berbuat jahat krn barangkali dia akan kembali kpd Allah Taala dan lebih mulia kedudukannya di sisi Allah berbanding kita...

Wallahualam

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 17th September 2015, 11:53 am

Assalamualaikum wbt...

smntra mnggu sm2 la kita mndoakn agar setiap org yg terlibat dengn urusan ni scra lgsg sntiasa berada dlm perlindungan, pemeliharaan dan d limpahkn pertolongan, d tambahkan ilmu2 hikmah dan takwil, d kurniakan kesihatan zahir batin utk usaha2 mereka oleh Allah Taala..

wlupn kita x tahu scra detail akn urusan2 yg pengurusan buat, perkara yg rahsia perlu d uruskn scra rahsia, pnh ketelitian...kita sm2 la memaafi salah silap, kekurangan dan kelemahan dlm pada phk pengurusan menguruskan urusan ni serta dlm usaha mereka mempersiapkn urusan2 agihan...

Kita bukanlah yg terbaik dr pandangan dan penilaian Allah Taala, krn itu kita berada d sini...Allah x akan tersilap memilih utk seseorg mengetuai akn urusan dan amanah yg besar ini...namun mereka juga manusia biasa yg ada kekurangn ttpi ada kelebihan yg d anugerahi brbanding kita2 ni...

apabila kita trlalu berpikir knp dan mngapa tdk berlaku agihan sprti yg d perkatakan dengan d ikuti perasaan, kita sndr yg akan patah hati...tp bl kita kmbalikn kpd Allah d iringi doa, insyaAllah wlupn pedih, tp akan terubat...

Bg yg dh berpengalaman, yg kata dh boleh baca dan agak perjalanan yg akan dtg tu, apakata buat solat hajat ke, mohon perlindungan dr apa yg d sangkakan akn berlaku...kdg2 kita ni x bersungguh hati pn ye jgk...

Sm2 lah jgk kita berdoa agar setiap ahli d tabahkn hati...

wallahua'lam

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by matsb181169 on 16th September 2015, 9:34 am

tepat tuan lembing....bab tauhid ni bkn semua org boleh paham

matsb181169
Dato' Seri
Dato' Seri

Posts : 1213
Join date : 23/11/2014
Age : 47
Location : rahsia

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 16th September 2015, 9:20 am

Maaf...sedikit pesanan...bg yg dh tahu dan faham mohon kerjasama jika terasa nk berkongsi dgn rakan lain d luar sn, mohon jgn bercerita d tmpt yg terbuka spt d kdi2 dll tmpt melainkn d tmpt yg trtutup spt rumah...

cerita2 dlm ni mgkn nmpk simple tp ade rahsia yg prlu d jaga...bl kita bcakap bab tauhid / akhir zaman, ade auranya yg trsendiri...

utk lindung dr fitnah...bkn fitnah manusia sj tp fitnah yg xnampak yg sentiasa mengawasi dan memerhati....

sgla perjuangan yg trsirat prlu d jaga....

maaf salah silap...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 16th September 2015, 8:22 am

Opick - Rapuh
( Mari kita hayati dengan jauh dr sudut hati )

Detik waktu terus berjalan
Berhias gelap dan terang
Suka dan duka
Tangis dan tawa
Tergores bagai lukisan

Seribu mimpi berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Ku persembahkan kepadaMu
Yang terindah dalam hidupku

Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepadaMu
Namun cinta dalam jiwa
Hanyalah padaMu

Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintaiMu
Dalam dada ku harap hanya
Dirimu yang bertakhta

Detik waktu terus berlalu
Semua berakhir padaMu

Muhasabah dr dlm blm zuhijjah...
Lahirnya haiwan yg d korbankan....namun hakikatnya sifat haiwani yg ada dlm diri perlu d korbankan...
sm2 kita renungkan...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 16th September 2015, 8:17 am

aamiin Allahumma aamiin...bknlah hnya kpd sy tp d kembalikan juga doa itu kepada org yang mendoakan..begitu kasih sayang Allah kpd kita...

doa itu senjata...

Sm2 lah kita renung2kan...

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by matsb181169 on 15th September 2015, 10:36 pm

moga tuan lembing sentiasa di rahamati dn dn dlm lindungan allah sentiasa

matsb181169
Dato' Seri
Dato' Seri

Posts : 1213
Join date : 23/11/2014
Age : 47
Location : rahsia

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 15th September 2015, 10:09 pm

Smile xleh post lame2...utk keselamatan diri...hehe

sm2 lah kita ye x berputus asa...
sekian dl wat ms ni..
wallahua'lam...

maaf salah silap sy...yg baik dr Allah...yg slh silap tu dr kelemahan sy sndr...


Last edited by lembing on 16th September 2015, 7:22 am; edited 1 time in total

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 15th September 2015, 7:11 pm

Standby mood on :- Smile

Bkn utk dana tp...
muhasabah diri...
selamat bermuhasabah...

pergi ke kedai membeli durian
berjumpa pula dengan si Suran
marilah kita sama raikan
bln zulhijjah dengan amalan

Selamat beramal... Smile

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 15th September 2015, 11:38 am

ujian mesti datang, cabaran mesti sampai. Dan Allah akan uji mengikut kadar tahap mana iman kita. Sikit iman kita, sikitlah ujian. Besar iman kita, maka besarlah datangnya ujian. Selagi namanya dunia, pasti ujian akan datang dengan berbagai ragam. Ujian dalam bentuk anak-anak. Kita mahu dia jadi ulama, dia jadi Trojan. Ujian hawa nafsu, ujian syaitan, samada dari musuh yang tak nampak atau nampak.


Bezanya ialah bagaimana penerimaan kita terhadap ujian. Sepertilah sakit yang Allah timpakan. Ia adalah pahala percuma kepada hamba-Nya. Tetapi berapa ramai yang boleh bersyukur dengan kesakitan yang menimpa? Malah lebih ramai yang mengeluh daripada berterima kasih kepada Allah. Menganggap ianya satu seksaan sedangkan tidaklah ditimpakan sakit melainkan penghapusan dosa atau peningkatan darjat.

skdr perkongsian dan peringatan bersama...krn semua org tahu tiada kepastian akan berakhir semua ini...utk tdk meroyan lgsg adlh tdk logik la plak kan dengan tahap kita ni dan x mustahil ada yg kuat hatinya dan xmeroyan...tp bg kita yg meroyan ni skrg2nya tdk la melampaui batas...ilmu dan iman yg akan kawal thp stress / meroyan kita...insyaAllah...

apa yg sy post kan dlm ni mengajak agar kita sm2 berjuang...mgkn hari ini tdk terbuka hati/ tdk berlapang dada tp sp tahu akan dtg tb2 terase tiba2 nk turut sm berjuang agar semua ini berjaya dan mnjd kenyataan dengan rahmatNya..perjuang kita bkn lah tertumpu pd dana ini sj tp islam itu sndr.

Yg pntng kita yg sbg ahli ni terlibat dgn dana ni Lillahi Taala atau bukan, kita dh terpilih olehnya d beri laluan utk sm2 berjuang...Allah dah memilih...dan kita ahli2 ni yg buat pilihan...nak berjuang atau xnak...

pengagihan dana ni bkn semudah abc / 123...krn kebangkitan islam kita perjuangkan tp dlm ms yg sm percaturan masanya dlm pengetahuan Allah jua...dan kebangkitan islam melalui dana ini bkn hnya melibatkan ekonomi ummat islam tp keseluruhan ekonomi2 ngra islam dan bkn islam yg lain...hal ini bkn perkara yg main sesuka hati ikut akal rase dh ok, blh agih...

Mmg kita mnghrp dana ni dpt mmbntu ekonomi diri sndr tp kita perlu sedar ini bkn pinjaman bank yg mudah...spttnya sblm menyertai ini kita dh sedar tp mgkn kita terlepas pandang dan leader2 terlepas pndng...itu krn salah kita sndr yg buta mata hati...penilaian mata hati yg terang akan d limpahkan ilham dan pengetahuan yg berbeza...

oleh itu slgi ada ms, sm2 lah kita perbaiki diri...dan mmg bkn sng tp bl kita niat insyaAllah, akan mudah jlnnya...

wallahua'lam


Last edited by lembing on 17th September 2015, 8:50 am; edited 1 time in total

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 14th September 2015, 10:27 pm

Imam Mahdi tidak perlukan harta benda bersifat lahiriah. Itu orang kafir boleh mengusahakannya malah disudut itu mereka lebih maju dari orang Islam. Memang Allah izinkan kerana bukan itu yang menjadi pandangan Allah. Yang ditunggu-tunggu persiapannya ialah aset manusianya. Manusia yang mempunyai hati yang luar biasa. Kasih sayang yang lahir dari ibadah dan perjuangannya. Bukan kasih sayang palsu yang dibuat-buat dan dijadualkan. Aset inilah yang membuatkan para sahabat dan penghuni syurga mencemburuinya. Aset ini bermula dengan pembinaan sebuah keluarga berlandaskan syariat Islam.

Pembinaan sebuah perjuangan yang kuat mestilah bermula dari akar umbinya. Lebih-lebih lagi membangunkan satu perjuangan yang ada kaitan dengan kebangkitan Islam di akhir zaman. Renung-renunglah sejenak, berfikir ke dalam, memahami kehendak Islam, melihat kembali apa dasar perjuangan Islam, bagaimana perjuangan Islam bermula, apakah asas kekuatannya, dan bagaimana cr mmbinanya...

Aset terbesar di akhir zaman yang akan diserahkan kepada pemimpin bertaraf khalifah bukanlah harta benda lahiriah seperti bangunan pencakar langit, premis-premis jualan, gedung-gedung mewah, kereta mewah yang menjalar. Namun aset yang sangat berharga di akhir zaman yang diserahkan kepada Imam Mahdi adalah manusia yang terbina insaniahnya! Manusia yang terbina rohnya. Manusia yang hidup matinya untuk Allah dan Islam. Sanggup susah dan senang demi Islam. Manusia yang ada prinsip dan berpegang teguh dengan syariat Islam. Manusia yang tidak boleh dibeli dengan dunia dan kemewahannya. Inilah aset terbesar di akhir zaman.

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 14th September 2015, 10:06 pm

Sekadar perkongsian dan renungan

Orang Melayu jika ingin mengambil giliran menerajui empayar dunia atas nama Islam mestilah mempersiapkan diri dari sekarang.

Melayu Baru yang menyalin kekuatan para sahabat yang berjaya dididik oleh Rasulullah menjadi bangsa yang disegani. Sejarah menceritakan bagaimana Rasulullah berjaya menukar kaum Arab Badwi yang tidak tahu membaca dan menulis muncul sebagai kuasa baru menerajui empayar dunia Islam kali pertama seribu lima ratus tahun dahulu. Rasulullah hanya mengambil masa dua puluh tiga tahun memproses para sahabat dengan memasukkan ke dalam hati-hati mereka takut dan cintakan Tuhan dan berkasih sayang sesama insan. Maka muncullah dari celah celah padang pasir, disebalik pohon kurma atau tamar, dikalangan pengembala pengembala kambing yang asalnya jahil dan ganas bertukar menjadi etnik baru yang mulia dan berwibawa menerajui empayar Islam hingga menjangkau seluas tiga perempat dunia.

Kita cukup yakin kebangkitan kali kedua adalah milik bangsa Melayu Islam, satu bangsa yang Tuhan simpin untuk dipersiapkan bagi menerajui kebangkitan kali kedua ini. Melayu perlu merebut tawaran besar ini. Jangan dipandang kecil dan dipersiakan peluang ini.  Tuhan hanya tawarkan sekali seumur dunia dan ini adalah hadiah cukup bermakna buat umat dizaman ini. Moga moga janji Tuhan ini menjadi pemangkin untuk kita persiapkan diri menerajui empayar dunia baru Islam kali kedua ini, insya Allah.

Dulunya adalah bangsa yang suka berperang dan membunuh anak perempuan sendiri berubah menjadi bangsa yang suka membela, berkhidmat dan memartabatkan wanita. Melahirkan tokoh yang berbuat baik kepada orang yang buat jahat keatasnya.

Bangsa baru yang berjaya dilahirkan oleh Rasulullah yang menjadikan Allah SWT adalah modal kebangkitan Islam.
Kebangkitan Islam yang pertama ditangan Rasulullah SAW dan para sahabat, Islam terbangun dengan Allah SWT sebagai Pemodal. Tidak pernah ada sejarah Islam dapat bangkit selain Allah sebagai Pemodal.  Selama ini kita tersalah kalau beranggapan bahwa orang kaya sebagai pemodal.  Kalau kita ingin menjadi Melayu baru yang dapat mengulangi sejarah kebangkitan pertama saperti apa yang telah dilakukan oleh para sahabat bersama Rasulullah dalam kebangkitan tersebut.  Maka kita kena menggunakan modal yang sama iaitu cinta dan takutkan Tuhan inilah yang dimaksudkan bermodalkan Allah.  

Kebangkitan yang pertama Bangsa Arab bermodalkan Tuhan dan Islam.  Mereka dari bangsa yang lemah menjadi kuat dan berdaulat. Asalnya bangsa yang tidak bertamadun menjadi bangsa yang bermaruah dan berakhlak. Menjadi bangsa yang mulia dan guru pada dunia.  Akhirnya Tuhan serahkan empayar dunia ditangan mereka.  


Begitulah yang telah Tuhan lakukan untuk mereka. Hakikatnya, tidak akan terjadi kebangkitan Islam seandainya kita mendapatkan wang dari orang kaya kemudian kita tidak mengatakan bahwa wang itu ialah dari Allah. Justeru itu orang kaya kalau hendak berperanan serta dalam kebangkitan Islam, atau ingin selamat dari api neraka, pilihlah untuk membela Islam.


Seperti juga halnya orang bijak dan orang pandai menggunakan kepandaian untuk kebangkitan Islam dan juga orang miskin menggunakan tenaga untuk kebangkitan Islam.

Setiap orang diberikan peluang dan peranannya masing-masing oleh Allah SWT sesuai dengan kemampuannya. Bukan dilihat dari sudut pandang sebagai pemodal atau apa, tetapi kita harus melihat bahwa ini semua untuk menyelamatkan diri dari api neraka.

Pemodalnya tetap Allah, sebab itu Islam bukan terbangun atas nama orang kaya,  orang pandai atau orang bijak, tapi Islam terbangun atas nama Allah, Islam terbangun atas nama Rasulullah SAW sebagai utusan Allah..

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 14th September 2015, 8:41 pm

Bg yg berlapang dada...Lillahi Taala...

Pesanan dr seorg ulama utk amalan harian...

Setiap kebaikan yg berlaku adlh dengan rahmatNya jua...

Utk mohon rahmat:-

Surah Mu'minun
ayat 1- 3 dan ayat 109

Tambahkanlah dlm doa2 / amalan...niat Lillahi Taala...apajua kelebihan d sebaliknya itu adlh mutlak hak Allah utk berikan...jgn amal sesuatu amalan krn mahukan kelebihan / ganjaran drNya...wlupn kita tahu kelebihan / ganjarannya, kembalikan smla kelebihan/ganjaran tersebut pd Allah krn Dia Yang Maha Tahu yg terbaik utk kita bagi mengelak sifat tadbir diri dan keakuan (asas tauhid)..

InsyaAllah...semoga kita semua termasuk dalam golongan yang beriman, bertakwa dan beramal soleh...

"Amal yg sedikit lbh baik krn dpt istiqomah dr amal yg bnyk ttpi tdk istiqomah"

Wallahua'lam....

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by lembing on 14th September 2015, 4:48 pm

Kata ahli hikmah: " Kebenaran yang tidak berdisiplin atau berperaturan akan dikalahkan oleh kebatilan yang berdisiplin..."

renungkn...moga bermanfaat pd diri...

Perihal dana ini kuat provokasi luaran dan dalaman...

Kita semua tlh d beri hak utk memilih...
Segala info baik yg positif/ negatif dr pengurusan/leader2/ahli2 sndr, bknlh 1 jaminan...buktinya semuanya blm mnjd kenyataan...

Kita sbgi ahli, hnya bergntung pd info...tp sejauh mana kebergantungan kita kpd Allah Yang Maha Berkuasa yg mutlak menjadikan sglanya kenyataan?

Renung2kanlah...

utk ms terdekat ini, adlh satu bonus jika urusan ini mnjd kenyataan memandang provokasi yg terlalu kuat...

Mohonlah d beri kekuatan dan ketabahan utk trs berjuang....

sy xsuka nk menafikan tarikh2 atau info2 kerana ianya terlalu rumit...jika tarikh yg d berikan mnjd kenyataan, itu adlh khndk Allah berikan rezeki kpd kita melalui dana khazanah ini...tp jika tdk mnjd kenyataan, itu juga khndk Allah Yg Maha Mengetahui waktu yg terbaik utk kita menerimanya...

sy xsuka memperkatakan sesuatu yg negatif scra terbuka wlupn sy tahu krn seboleh2nya kita hndklah bersgka baik....klu btl pn negatif, sy mohon berlindung dengan Allah spya kelak bila benar terjadi kita mampu hadapinya..

mmg penat menunggu sbb kita mngharap sgt2 tp apa yg kita buat...sy percaya ada yg buat kerja, tp xcukup...kita seluruh ahli yg menyertainya perlu terlibat dengan positif hgga berjaya spttnya...sbb nk bgnkan ummah bkn shri dua...klu nabi Muhammad seorg rasul perlukan 13 tahun, kita manusia biasa yg lemah iman, akidah dll ni mcm mn pula? Rasul mmperjuangkan dengan tauhid...kita memperjuangkan menurut nafsu dan mazmumah...lepas tu suke2 nk salahkan org lain...

Saya ade satu kisah benar yg nk d kongsikan...dr ksh inilah sy ambil pengajaran..

Seorg hamba Allah yg d beri anugerah dan kelebihan utk bermohon rezeki...namun bhgn dr yg d minta perlu d bhgikan kpd org lain...dan smpi pengetahuan tersebut kpda hamba Allah yg ke2 dan ke3...dan mereka perlu mmbuat kerja lahiriah dan batiniah utk rezeki tersebut...tp hamba Allah yg pertama td tdk mahu lakukan...bila hamba yg ke2 buat kerja, dpt tahu oleh hamba Allah yg pertama, hamba Allah yg pertama td melarang hamba Allah yg ke2 buat kerja krn hasad dan nafsunya...dan msg2 ddk diam tnpa mmbuat kerja...shgga satu masa Allah ambil semula rezeki tersebut dengan ada saksi yg melihat rezeki tersebut d ambil dan d bawa pergi...

samalah dengan dana khazanah ini...dana ini milik kekayaan Allah Taala...Allah dah bg laluan, utk mmperoleh rezeki dr yg x d sangka2, maka setiap yg terlibat perlu buat kerja dengan persangkaan yg baik2...ujian2 d pertengahan itu adlh lumrah utk berjaya...dr tadika kita ada peperiksaan smpi dh tua pn ada exam lg...kan lumrah tu...

kita sndr yg letak diri kita berjaya atau gagal kerana Allah telah beri kita hak utk memilih berdasarkan ilmu2 yg ada...sama juga dengan perjuangan kita dlm dana khazanah ini...

jadi kalau sggp tggu berpuluh tahun lagi, ddkla berpeluk tubuh dan terus menunggu...kalian yg memilih dan mmbuat keputusan...

Sy skdr igt mengingati...sy tdk mmberi jaminan atas usaha kalian utk mnjdikan satu kenyataan...tp, dr ddk saja xdpt apa2, bila buat kerja ttp akan ada hasilnya...dan hasilnya bukan dr 1 sumber yakni dana tp meliputi keseluruhan...kita sgka kita blh byr hutang dgn dana ini tp sp tahu kita blh byr hutang dr sumber yg lain...kita sgka kita nk mnmbh baik hdp dengan dana ni tp sp sgka hdp kita bertambah baik melalui cr yg lain...

Kalau nk kata sy ni pn pnt dh jgk nk igt mengingati apatah lg ngan org2 yg dh boleh berfikir, berilmu...tp krn kisah d atas sbgi pngajaran dan brmcm lg pengalaman sndr, sy akan trs mmperjuangkan melalui kebenaran yg sy tahu dan faham...

Kalian perjuangkanlah sesuai dengan cr kalian...asal perjuangan yg baik2...

wallahua'lam..
maaf salah dan silap dr kelemahan sy...


Last edited by lembing on 15th September 2015, 3:52 pm; edited 1 time in total

lembing
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 115
Join date : 14/01/2015

Back to top Go down

Re: pesanan kepada semua yang terlibat

Post by Sponsored content Today at 1:53 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum