Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

View previous topic View next topic Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 12th January 2015, 9:58 pm

thebeatles wrote:terkejut saya dibuatnye. ade plak ruangan khas ni. saya pun termasuk gak ke ? huhu.

enjoy le kite tuan brontox.

Laughing dasar apartheid mcm ni la.. pengasingan. agama x leh dicampulgaul dengan soal kehidupan. mana tuan dpt icon2 mcm tu. dri dulu sy perhatikan. Cool

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by thebeatles on 12th January 2015, 12:42 am

terkejut saya dibuatnye. ade plak ruangan khas ni. saya pun termasuk gak ke ? huhu.

enjoy le kite tuan brontox.

thebeatles
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 161
Join date : 25/06/2014

Back to top Go down

Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 10th January 2015, 5:35 pm

matsb181169 wrote:Tk Ada yg betul pon apa yg Di smpikn Awak..

jgn lupa ya malaikat mencatit. kalau ape yg sy sampaikan itu benar.... tggunglah nanti. mendustakan ayat2 ALLAH.  Laughing kalau beriman dgn malaikat lah.. kalau x beriman x tahulah nk cakap...rukun iman tu. Laughing Laughing  ( x habis2 dengan sikap busuk hati... yg busuk hati, dengki ni bangsa melayu, tp bukannya ajaran agama islam ).. Laughing Laughing ok. stop. mnta diri.

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 10th January 2015, 5:26 pm

matsb181169 wrote:Nk meroyan Nk tunjuk hebat Nk tunjuk pandai p tempat lain

x habis2 lagi dgn sikap busuk hatinya.. bakal pemegang amanah..

ya bagus. kubur lain2 kan ?.. tggungjawab sama2.

meluatlah bnyk2 sementara masih diiznkan bernyawa. sy bukan suke2 dtg nk bg teguran ya. sy tegur mana yg salah. bukan tiba2 dtg buka meja, bentang tikar nk suruh kamu dengar. yg kamu semua berduka di hati kenapa. ade yg x kenakah di hati kamu semuanya.

sy tetap akan tegur yg mana salah. yg x salah sy senyap sahaja. saya pun tahu malu. dah org x suka dgr2 bende2 agama ni, kalau dengar ade joget lambak berpusu2 pergi agaknya. oh mak oh bapak, dunia dah nak terbalik..  Laughing . bertolong2lah kamu kepada perkara dosa ya.. subahat....  "Demi Masa!Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar." (aq, surah al asr)

bakal pemegang amanah... cheers mintak diri dulu... Laughing Laughing


Last edited by brontox on 10th January 2015, 5:41 pm; edited 1 time in total

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 10th January 2015, 2:29 pm

bentara wrote:Kalau diperhatikan mereka sebenarnya dah dapat jawapan daripada soalan mereka sendiri jadi rasanya tak perlulah kita berbahas lagi .. just sharing

mgkin bagi anda, bagi sy sy x dapat jawapan dan sy masih mencari jawapan. ada soalan dalam soalan, ada jawapan dalam jawapan.. kadang boleh juga jadi ada soalan di dalam jawapan, dan juga ada jawapan di dalam soalan...

dalam AQ ALLAh seringkali firman kan ayat2 seperti “afala ta’qilun“, “afala yatadabbarun“, “afala tatafakkarun“, yang bererti, apakah kalian tak memakai akal, apakah kalian tak menelaah, apakah kalian tak mahu berfikir?

Ini semua memperlihatkan bahwa berpikir dan menelaah dengan kritis sangat penting kedudukannya dalam Islam yang mengajak dan menyeru kita semua untuk menelaah dan berfikir. umat islam sekarang ini jauh larinya dari pedoman... hanya tasdiq di bibir, mulut sahaja, tetapi tidak di hati. Laughing

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 10th January 2015, 2:23 pm

i'am wrote:difficult route always lead to a beautiful destination.. bak kata tuan brontox.. memang mungkin dificult route jln2 pihak pengurusan hadapi tapi beautiful destination adalah pengakhiran dana ni..harap2 saya tak ludah jilat semula.. tuan guna lah panduan tuan harap2 cubalah buat rujukan jugak.. inysaAllah tenang.. memang sifat saya suka menenangkan keadaan dan berfikiran +ve.. saya minta maaf kalau sifat ini buruk..

x mengapa. mgkin anda x faham ape maksud saye. sy mudahkan cakap saje. difficult road yg sy maksud kan adalah jalan kite ni semua dalam menegakkan hukum dan agama ALLAH...ramai yg nak dgr sahaja kata2 orang2 majoriti, dari berusaha sendiri mencari kebenaran. walhal kita x boleh sandarkan nasib kita di atas bahu seorang manusia. dalam kubur esok bukanlah manusia itu yg tolong kita. amalan suci kita juga bukan ?... islam itu bukan keturunan, bukan diwarisi, tetapi pencarian...

kalau sedare nak kate difficult route bg pihak pengurusan dan sh2 yg lain juga, ia sy x mahu menafikan, betulalh tu, tpi sepanjang jalan yg sukar tu kalau boleh jgn terpesonglah dari hukum agama. anda cakap ujian, ye dan kite kene tahu bezakan juga ujian yang ALLAH rencanakan untuk terjadi dan juga ujian yang ALLAh izinkan untuk terjadi. kene tau bezakan. x boleh pakai hentam je cakap ini semua telah tertulis.. bukan... kita ini dijadikan x lari untuk diuji, dalam di uji adakah kita kuat mengharungi, dalam mengharungi adakah kita benar atau terpesong ?...

Laughing

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 10th January 2015, 1:15 pm

i'am wrote:tuan thebeatles dah comfirm ke mereka ni di benci di sisi Allah.. tak nak komen panjang2 jugak.. cuba fahamkan semula panduan dan rujukan tuan insyaAllah jelas..

x tahu dah mcm mana nak katekan lagi. jgnlah kite cube nak nafikan ape yg terkandung dalam al quran. al quran itu kan qalam ALLAH. kenapa masih kelam hati dan jiwanye. janji harus ditunaikan. A janji dgn kite. kite pula janji dgn B. A x dpt tunai janji, kite pun x dpt tunai janji ke B. A salah dgn kite. dan kite salah dgn B. sebab kite berjanji dengan meyakinkan dan memberi harapan.  bertahun2 janji dengan pasti. pasti. dan mcm2 lagi. seolah2 agama itu permainan. bila perlu di gunakan, x perlu di campak buang. ape semua ini. x sangka hanye kerana dunia masih ada orng yg sggup menafikan ape yang ALLAH sampaikan melalui qalamNYA Al -quran. ape x jelas lagi kah semua penjelasan2 yg telah disampaikan oleh saya sebelum ini ?.. atau kita masih buta hati x mahu cari dan halusi kebenaran itu ?.. hanye mengikut sahaja kata2 majoriti tanpa guna akal ?.. benarlah ape yg ahli2 sufi katekan.. " ramai orang yg melalui jalan yg luas itu, sedikit orang yg nak melalui jalan yg sempit itu "... difficult route always lead to a beautiful destination. renung2 lah. kalian x akan dpt petunjuk ALLAH selagi kalian semua masih berlaku fasikh dan menzalimi diri sendiri.

(mungkir janji sebahagian dari sifat - munafik.)

AQ Surah Ash-Shaf ayat 2 & 3 :-

*Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! *Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.

munafik shinggalah dia keluar dan meninggalkan perilaku tersebut. dan meminta maaf kepada orang2 yg dibabitkan itu. kalaulah org yg tersebut memaafkan dan redha ?.. kalau x memaafkan dan x redha ?lebih kurg 500k sh..... saya pasti memaafkan, harap sy dpt memaafkan selagi nafas sy ini masih terlekat dirongga.. x terfikir kah berapa ramai dah sh yang meninggal dunia dengan janji2 kita yg x ditunaikan ?...

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by thebeatles on 10th January 2015, 10:46 am

i'am wrote:fahamkan lah erti panduan dan rujukan..

contoh nye.. sebelum saya join dana ni saya dh mencari panduan tentang dana ni, ternyata ia bukan pelaburan ianya sumbangan.. jadi rujukan saya adalah Allah dgn solat istiqarah.. jawapan +ve cuma tak diberi tarikh bila dptnya rezeki ni masa istiqarah.. adakah bila delay saya nak salahkan Pengurusan atau Allah.. bila difikirkan saya hanya menunggu dgn tenang dana ni kerana petunjuk Allah adalah PASTI.. jadi nasib saya lebih baik kerana tak meroyan dan menuduh pihak2 tertentu mcm.. so back to basic percaya dgn petunjuk Allah nescaya kita tenang.. insyaAllah kalau kita faham panduan dan rujukan itu kita akan mendapat keputusan yg baik hal dana ni..

mintak maaf kalau saya terkasar berbicara di sini.. aminn.

klu x ad trikh mngape dh brthn2 tabur jnji? tp x tunai? x ke mnjdi besar kbncian disisi ALLAH? x nk komen pjg2..

thebeatles
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 161
Join date : 25/06/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 9th January 2015, 4:07 pm

bentara wrote:
fahamkan .. saya kata kurangkan bukan jangan .. ayat simple pun salah tafsir tak perlu berlebihan-lebihan ... ayat-ayat dalam Al-Quran tu semuanya benar cuma manusia je memanipulasi utk kepentingan diri .. confirm lepas ni macam-macam ayat keluar belasah aku karang .. rasanya tak perlu lah nak memanjang-manjang hal ni kay ..

ye. kalau begitu mana2 ceramah agama, khutbah jumaat x yah guna pembesar suara( ganggu orang ) atau x payah siarkan di kaca tv atau radio lah. berbahas hanya untuk yg arif2 sahaja, diam2, dalam rahsia.. tanyalah ustaz ke ape ke, 30 minit ustaz don ke x payah buat secara terbuka. mengganggu je orang nk tgk tv... kalau rase x nak tgk tukar siaran lain, x de paksaan, kehendak masing2 dan ALLAH berikan ketentuannya. kalau rase nak tgk, sila stay di channel itu. kan ?.. kehendak masing2 juga, ALLAH berikan ketentuanNYA. Smile

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 9th January 2015, 3:59 pm

matsb181169 wrote:ayat terakhir tuan brotok. . .

ALLAH sahaja yang berkuasa untuk merubah ape yg
terkandung dalam kitab lauh mahfuz itu, atas kehendak
ALLAH dan semestinya atas kehendak kita juga sendiri...
harap sama2 semua dpt faham. jgn dustakan ALLAH. jgn
sembrono kita menyampaikan sesuatu tpi kita x faham...

yg sy paham dr tulisan di atas maksud tuan . . . ada dua kehendak kehendak allah dn kehendak diri kita sendiri. . . klu begitu maksud tuan bermaksud belom mengesakankn laaa

knp org ckp hidup kita ini semua ketentuan allah. . . ?
kerana nk mengubah nasib kita atau apa yg dh di tentukan di luh mahfus itu dgn doa. . . bkn kh yg memakbulkan doa itu allah juga. . . dn allah memakbulkn doa kita itu mengikut pengetahuan dia. . bukan tuhan makbulkan doa itu mengikut kehendak kita dn pengetahuan kita. . . itulaa yg di maksudkn ketentuan allah. . .

salah tu... sy ambil contoh singkat sahaja.. " kita merancang ALLAh yang menentukan.. " apa yg orang faham ttg ayat ni ialah, mcm mana kita rancang pun, ALLAH yg beri ketentuan. macam sy pernah sebut sebelum ini, ade seorang pemuda, die berazam nak jadi tahfiz, merancang untuk jadi ilmuwan agama... dia dah merancang dah.. dah berdoa dah.. tapi tibe2 2 thn lepas itu die jadi kaki disko, die jadi kaki perempuan ape smua... ketentuan ALLAH kan itu ? ye ketentuan ALLAH sebab x akan jadi dan bergerak sesuatu perkara dan zarah itu tanpa izin ALLAH... bermakna bila dia jadi begitu, itu kehendak dia, ALLAH izinkan sebab die yg pilih nk jadi begitu.. ketentuan ALLAH. kalau ALLAH x izinkan dan x tentukan die dapat ape yg die hendak jadi tu, maka die x akan jadilah kaki disko dan kaki perempuan itu. mmg kite kene berdoa, tapi semua bertitik tolak pada amalan kita juga. mcm kita ade anak, die nak pergi camping dgn sekolah, guru hantar kita surat kebenaran, bahawasanye anak kita nk pg camping, kalau kite x bg ketentuan untuk membenarkan anak kita pergi maka boleh x terjadi anak kita diizinkan pergi oleh kita dan sekolah ?... tujuan sy bg contoh ini bukan sy nak samakan ketentuan manusia dgn ALLAH. cuma nak berikan kefahaman.

adakah bila kita mendirikan sembhyg, adakah itu ketentuan ALLAH juga ? sedangkan itu kehendak kita sendiri. yg x buat berdosa... x kan itu pun ketentuan ALLAH. amat jahil kan kalau dgr ungkapan begini dari mulut org. hidup ini satu amanah. suruh buat perkara mahmudah, bukan perkara mazmumah. ALLAH jadikan syurga neraka tujuan kita memilih. kalau semua dah ketentuan ALLAH, dh tertulis, kita hanya pelakon, x guna dah lagi ALLAH bg dosa dan pahala dah. sebab semua dah ketentuan. dah tertulis lah senang cakap. Smile

saudare boleh dgr lagu kumpulan raihan yg berjudul BISMILLAH. ade bait lirik yg cakap " buruk dan baik itu ketentuan ALLAH, kitalah jua yang memilihnya "..



Last edited by brontox on 9th January 2015, 4:20 pm; edited 1 time in total

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by thebeatles on 9th January 2015, 2:34 pm

pemositif wrote:Assalamualaikum sahabat2 semua, selamat menunaikan solat fardhu jumaat. Semoga mendapat keberkatan dan redha Allah selalu. Buang yg keruh, ambil yg jernih, in syaa Allah, matlamat kita sama. Nak lihat kejayaan dana ini. Sama2 kita memohon kehadrat Illahi supaya semua urusan berkaitan dipermudahkan Nya dan setiap kita diberi kekuatan utk memikul amanah ini sebaik2 nya....

betul itu tuan. islam x akan maju kalau kita masih berpecah2. walhal kita sujud ke arah satu kiblat yg sama.

thebeatles
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 161
Join date : 25/06/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by thebeatles on 9th January 2015, 2:33 pm

bentara wrote:Salam, apa kata kita kurangkan sikit bab-bab menyentuh isu agama ni ... bukan tak suka tapi buat kami yang tak berapa tahu sangat ni jadi pening pulak nak memahaminya keliru pun ye tak nak baca tapi terbaca juga sebab semua tu ilmu tapi maklum ler .. saranan saya gunakan private message utk berbahas kepada yg arif lagi 'bijaksana' tu .. ok

saya rasa lah, tggungjawab untuk kita menuntut ilmu, dan tggungjawab org yg dah mempunyai ilmu adalah menyampaikan, x kira walau apa jua caranya, untuk kebaikan dan kemaslahatan ummah. kalau seorang sahja yg dapat manfaatnya itu, maka yang lain itu berada dalam kejahilan lah . seperti yg sy faham, siapa yg punyai ilmu, x menyampaikan , akan dilaknat sekalian makhluk. itu apa yg tertulis dalam al quran seprti yg tuan brontox pernah share . jadi kita jgn jadi penyekat orang lain untuk mengikut ajaran ALLAH.

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda. "Lagi akan datang kepada manusia tahun-tahun yang tandus (kemarau panjang). Dan pada waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Orang khianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap hanyalah golongan "Ruwaibidhah"". Sahabat bertanya, "Apakah Ruwaibidhah itu hai Rasulullah?". Nabi saw. menjawab, "Orang yang kerdil dan sebenarnya hina dan tidak mengerti urusan orang ramai".


"Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit (dari faedah-faedah dunia), lalu mereka menghalangi (dirinya dan orang-orang lain) dari agama Allah; sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah kerjakan." (aq Surah At Taubah, Ayat 9)

thebeatles
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 161
Join date : 25/06/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 9th January 2015, 12:07 pm

AngkaTujuh wrote:Cakap2 anda sudah seperti tidak mempercayai apa yg ada di dalam rukun iman perkara2 yg ghaib .. Anda bercakap seolah2 menolak ketentuanNYa ..ingat saudara..kita mampu mengubahnya dgn bdoa setiap masa tanpa jemu.. Berpandulah pada al-quran n hadis

1)"Dan tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi di langit dan di bumi, melainkan (tercatat) dalam Kitab yang jelas (Lauhul Mahfuz)” (QS: An-Naml (27) :75)

2)“Baginya (manusia) ada malaikat-malaikat yang selalu menjaganya bergiliran, dari depan dan dari belakangnya. Mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan seuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap suatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya dan tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia.” (QS. Ar-ra’d(13):11)

3)“Katakanlah (Muhammad) “Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan dari bumi?” katakanlah “Allah” dan sesungguhnya kami atau kamu (orang-orang musyrik) pasti berada dalam kebenaran atau dalam kesesatan yang nyata. (QS. Saba’(34): 24)

Dalam kitab itu sudah diatur 4 perkara untuk umat manusia di seluruh dunia, bayangkan saja SELURUH DUNIA. Kalau kita boleh mengintip itu kitab, bukan hanya kehidupan kita yang akan kita ketahui...tapi juga semua orang...Kan best tu kita bole tau pkara akan dtg...mcm tau dana ni bila terbit kt kita..4 hal yang tertulis pasti di luh mahfuz adalah hari mati, rezeki, hidup, dan jodoh kita. Allah sudah mencatatnya secara abadi di sana dan tidak ada yang bole mengubahnya kecuali dengan izin dan kehendak Allah itu sendiri. Izin dan kehendak Allah itu juga tidak akan kita dapatkan kecuali kita mengusahakannya untuk merubahnya. Mcmana? Pikir sdiri ...masih lagi kalian meragui dan menolak ketentuanNYA? ..jgn cakap semborono yer

mcm inilah angka tujuh... saya x nak cakap anda x tahu.. anda tahu.. tapi syg anda x faham.. Smile .. apabila tahu tetapi x faham, inilah jadinya.. tafsir ikut keadaan hati. sebab itu sy suruh anda fahamkan apa iti kitab lauh mahfuz ( kitab pengetahuan ALLAH ), kitab amalan seharian kita ( yg dicatitkan oleh malaikat seharian dan diangkat dan diganti baru pada malam nisfu syaaban), ape itu takdir mubram dan takdir muallaq & qada' dan qadar, ape itu kehendak ALLAH  dan semestinye apa itu sifat2 20 ALLAH.

1) ayat ni mmg jelas cakap semua ade tercatat dalam lauh mahfuz, x ade yg tersembunyi... salah satu sifat2 maha besar ALLAH adalah yang MAHA mengetahui. kitab lauh mahfuz ini adalah kitab pengetahuan ALLAH. semuanya tercatit dah. x ada yg ALLAH x tahu. semuanya dalam pandangan iradat ALLAH. ALLAh dah tahu dah sejak dari awal dunia diciptakan sehinggalah pengakhirnya, ALLAh dah tahu dah ape yg terjadi, bakal terjadi dan juga ape yg terjadi atas2 kehendak ALLAH yg kita x boleh pertikai juga sudah semuanya ALLAH ketahui.

2)ALLAh x akan mengubah keadaan sesuatu kaum selagi kita x ubah sendiri. itulah pointnye.. kalau kita duduk nak harapkan takdir je, sampai bila pun kita akan susah. orang bukan islam sebagai contohnya bilionair bill gates pun tahu ttg perkara ini, tapi sayang dia bukan islam. dia cakapkan " jgn salahkan kita lahir miskin, tapi salahkan diri kita jika kita mati miskin".... adekah bila kita lapar, kita hanya tunggu makanan atau rezeki itu dtg kat kite. nak2 pula rezeki tu masuk mulut kita dengan sendiri ?... melainkan kita ubah takdir kita iaitu takdir lapar lawannya takdir kenyang. takdir penat lawannya takdir rehat. takdir bodoh lawannya takdir pandai. takdir malas lawannya takdir rajin. takdir dahaga lawannya takdir kenyang. dan macam2 lagi. semuanya kita ubah sendiri. kalau dah tahu semuanya sudah tertulis x boleh ubah, kenapa ade orang yg nak ubah takdirnya dari berdosa kepada x berdosa ?.. semuanya kita yag pilih sendiri, ALLAH izinkan dengan berikan ketentuanNYA.   ttg keburukan atau segala apa yg dalam kehendak ALLAH. tgk cerite zaman nabi noh sebagai contoh, ALLAH arahkan nabi noh buat bahtera, ALLAH berikan banjir besar atas kehendak ALLAH. tapi skrg ini banjir besar berlaku di malaysia ini atas kehendak manusia. ALLAH izinkan dengan beri ketentuan. sudah ALLAh sebutkan  dalam Al Quran yg sudah dtg kerosakan dimuka bumi ini akibat tgn2 manusia itu sendiri. dan ALLAh juga sebut dalam quran surah al baqarah ayat 195 jgn sengaja campakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.... siapa yg sengaja campakkan diri mereka kedalam bahaya kebinasaan itu ?.. ALLAH ke ?.. sedangkan ALLAH x suruh melakukan kerosakan, tetapi ALLAH suruh kita memakmurkan bumi.. Smile

3) rezeki.. ya ALLAH pemilik mutlak rezeki2 yang ade bertebaran dan melata dimuka bumi ini. x kiralah rezeki dalam nikmat bentuk apa.. semuanya rezeki. sebab apa ? sebab ALLAH  lah yang menciptakan sesuatu dari kekosongan... dari benda2 dan kehidupan yg materialistik hinggalah ke perasaan. itu semua rezeki. rezeki bukan sekadar wang, harta, makanan, minuman, tetapi anak, jodoh, pangkat, nama baik dan sbginya semuanya adalah rezeki. tp kita lupa rezeki itu ada halal haramnya, ada redha dan x diredhanya oleh ALLAH. "Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Mekah) ini, negeri yang aman sentosa dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka. Allah berfirman: (Permohonanmu itu diterima) tetapi sesiapa yang kufur dan ingkar maka Aku akan beri juga dia bersenang-senang menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia), kemudian Aku memaksanya (dengan menyeretnya) ke azab Neraka dan (itulah) seburuk-buruk tempat kembali."  aq surah al baqarah ayat 126.... fahamkan ayat ini.. ALLAH berikan rezeki kan ?... tetapi mcm mana ALLAH redha atau x redha ?...

"(Setelah menerangkan akibat orang-orang yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya!Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu)!Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia.Dan masuklah ke dalam SyurgaKu!" aq surah al fajr ayat 27 - 30.

saya boleh share banyak ayat aq disini. tapi sy tkut makan bnyk ruang. x mengapalah. harap huraian sy ini anda faham. point sy adalah, apabila kita tahu tapi kita x faham.. tahu dan faham adalah dua yg berbeza sahabat... kene faham betul2. sebab dikhuatiri apa yg kita fahamkan itu akan memesogkan kita... hidup ini mmg sudah tertulis pada pengamatan ALLAH ( dalam kitab lauh mahfuz ), sebab ALLAH itu maha mengetahui, tetapi ALLAh suruh kita beriman dengan qada' dan qadar supaya ALLAH dapat menilai dikalangan hamba2NYA siapakah yang lebih beriman kepadaNYA. kerana orang2 yg beriman dengan qada' & qadar pastinya akan dapat mentafsir apa takdir yang akan tertulis di kitab amalannya oleh malaikat apabila die melakukan sesuatu. sebagai contoh sy jumpa dompet penuh berisi dengan wang rm5000, disini sy ade dua pilihan takdir, takdir pencuri kalau sy ambilatau takdir seorang yg jujur apabila sy memulangkan. sebab ALLAH beri kita peluang memilih. dan ALLAH sahaja yang berkuasa untuk merubah ape yg terkandung dalam kitab lauh mahfuz itu, atas kehendak ALLAH dan semestinya atas kehendak kita juga sendiri... harap sama2 semua dpt faham. jgn dustakan ALLAH. jgn sembrono kita menyampaikan sesuatu tpi kita x faham...  Smile

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 9th January 2015, 12:27 am

bentara wrote:
brontox wrote:
AngkaTujuh wrote:Kalo dh tertulis rezeki dana ni ke atas tuan.. takyah la risau.. orang yang berpuluh berbelas tahun join dana ini belum tentu dapat rezeki istimewa ini.. Kadang2 baru serta jadi ahli sehari pun boleh dapat..tak  bantu langsung pun boleh dapat..kita tak tau rezeki kita duk cara mana dtg ke araha kita..bermacam2 cabang rezeki yang masuk setiap hari yang kita tak perasan dan tak bersyukur atas pemberiannya..contoh, rezeki pada tubuh badan kita yang sihat setiap hari..adakah kita bersyukur setiap pagi bangkit dari tidur?  Basic je tu pun kadang2 kita lupa ucap syukur kepadaNYA..ni kan pula kita nak rezeki dana yang besar ni pula? Tak nampak lagi pun..tapi dh terkejar2  sampai meroyan ke tahap gaban hingga menyusahkan orang lain.Yang penting kita berdoa atas usaha yang kita lakukan ..jangan menyesali dan terlbih negative thinking..bila kita terlebih ke arah aura negatif..semuanya bole jadi tak akan lekat rezeki yang kita duk menunggu atau usaha ..Sharing is Caring.

rezeki main nombor ekor pun rezeki juga, rezeki mencuri pun rezeki juga, rezeki riba pun rezeki juga.. banyak sgt punca rezeki sampai kita x tahu nak beza dah rezeki mana ALLAH redha dan rezeki mana yang x.. sampaikan kite sebut rezeki kita dah tertulis di lauh mahfuz. ALLAH dah tentukan.. jgn kita terlalu taksub sgt sampai kesesasatn melanda diri. hari akan2 dtg kalau sy peroleh rezeki dari jalan mencuri tabung masjid pun barangkali rezeki untuk sy yg ALLAH dah tentukan sejak azali di lauh mahfuz untuk sy. lepas tu sy berdosa sebab dapat rezeki mcm tu.. hmm hidup sudah tertulis, kita hanyalah pelakon.. skrip dah ade.. Sad
betul tu tapi kita ada pilihan .. just sharing Very Happy

ye. harap anda pun faham juga... sy cakap itu hanya kiasan. selama ini itulah maksud sy. jgn nak kata ini semua dah ketentuan ALLAH. kufur dan mendustakan ALLAH namanya. ALLAH beri ketentuan berdasarkan kehendak kita. ALLAH dah beri peluang memilih... ini x.. dah tertulis la ape la, dah takdir la.. dah tulis di lauh mahfuz la... sepatutnya kita amik tggungjawab sebagai islam, faham apa itu kitab lauh mahfuz, ape itu kitab amalan kita seharian, apa itu bahagian2 takdir, apa iti qada dan qadar. yg penting ape itu sifat2 20 ALLAH.. jgn sembrono je nak cakap hidup ni dah tertulis, rezeki dah tertulis... x pernah ke kite terfikir, misalan ad org cakap kalau rezeki dgn makan harta anak yatim pun adalah rezeki yg sudah tertulis untuk dia ?... nauzubillah... ALLAH dah beri ketentuan katenye.. dah tertulis di lauh mahfuz... nauzubillah... sedar2lah wahai umat... kembali ke jalan yg ALLAH berkati.. jgn berdusta atas nama ALLAH. mcm mana umat nak maju.. makin mundur sahaja dengan pemahaman dan kefahaman yg makin lama makin jadi pemahaman tetap ttg islam. bahaya...

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by brontox on 8th January 2015, 7:29 pm

AngkaTujuh wrote:Kalo dh tertulis rezeki dana ni ke atas tuan.. takyah la risau.. orang yang berpuluh berbelas tahun join dana ini belum tentu dapat rezeki istimewa ini.. Kadang2 baru serta jadi ahli sehari pun boleh dapat..tak  bantu langsung pun boleh dapat..kita tak tau rezeki kita duk cara mana dtg ke araha kita..bermacam2 cabang rezeki yang masuk setiap hari yang kita tak perasan dan tak bersyukur atas pemberiannya..contoh, rezeki pada tubuh badan kita yang sihat setiap hari..adakah kita bersyukur setiap pagi bangkit dari tidur?  Basic je tu pun kadang2 kita lupa ucap syukur kepadaNYA..ni kan pula kita nak rezeki dana yang besar ni pula? Tak nampak lagi pun..tapi dh terkejar2  sampai meroyan ke tahap gaban hingga menyusahkan orang lain.Yang penting kita berdoa atas usaha yang kita lakukan ..jangan menyesali dan terlbih negative thinking..bila kita terlebih ke arah aura negatif..semuanya bole jadi tak akan lekat rezeki yang kita duk menunggu atau usaha ..Sharing is Caring.

rezeki main nombor ekor pun rezeki juga, rezeki mencuri pun rezeki juga, rezeki riba pun rezeki juga.. banyak sgt punca rezeki sampai kita x tahu nak beza dah rezeki mana ALLAH redha dan rezeki mana yang x.. sampaikan kite sebut rezeki kita dah tertulis di lauh mahfuz. ALLAH dah tentukan.. jgn kita terlalu taksub sgt sampai kesesasatn melanda diri. hari akan2 dtg kalau sy peroleh rezeki dari jalan mencuri tabung masjid pun barangkali rezeki untuk sy yg ALLAH dah tentukan sejak azali di lauh mahfuz untuk sy. lepas tu sy berdosa sebab dapat rezeki mcm tu.. hmm hidup sudah tertulis, kita hanyalah pelakon.. skrip dah ade.. Sad

brontox
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 124
Join date : 02/12/2014

Back to top Go down

Re: Koleksi ceramah Brontox / TheBeatles

Post by Sponsored content Today at 1:56 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum